середа, 3 червня 2015 р.

Тишківська ЗШ І-ІІІ ступенів №1


Рекомендації

Методичні рекомендації педагогічної ради Тишківської ЗШ І-ІІІ ступенів №1 (протокол №4 від 30 квітня 2015 року) щодо використання ІКТ як важливої умови піднесення ефективності навчально-виховного процесу 

    При плануванні діяльності навчального закладу в умовах функціонування та розвитку єдиного інформаційного освітнього простору слід керуватися такими нормативними документами:
  • Державна цільова програма «Впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року», затвердженої постановою КМУ України від 13.04.2011 № 494.
  • Наказ МОНМС України від 11.05.2011 № 436 «Про підготовку до початку 2011/2012 н.р.» щодо забезпечення 100-відсоткової підготовки та підвищення кваліфікації вчителів з ІКТ до кінця 2011р.
  • Лист МОНМС України № 1/9- 493 від 24.06.2011 «Щодо організації навчання вчителів з використання інформаційно-комунікаційних технологій». 
  • Наказ МОН України від 02.12. 2004р.№ 903 «Про затвердження Правил використання комп'ютерних програм у навчальних закладах».
Завдання, які вирішуватимуться в наступній роботі:
Формування архітектури ЄІОП навчального закладу:
  • упорядкування та накопичення матеріально-технічних ресурсів;
  • створення локальної мережі;
  • активізація роботи шкільного веб-сайту;
  • створення медіатеки;
  • підготовка учасників ЄІОП навчального закладу;
  • охоплення навчанням членів педколективу в галузі ІКТ (Intel® «Навчання для майбутнього», Основи ІКТ «Партнерство у навчанні», «Соціальні сервіси web- 2.0», «Цифрова грамотність»);
  • проведення мотиваційних заходів щодо використання ІКТ в організації навчально-виховного процесу.
Методична діяльність в умовах функціонування ЕІОП навчального закладу:
  • забезпечення ефективної взаємодії інтелектуального та предметно-інформаційного підсередовища навчального закладу;
  • визначення форм реалізації навчально-виховного процесу в умовах комп’ютерно орієнтованого навчального середовища; 
  • реалізація діяльнісного підходу в процесі навчання з використанням комп’ютерно орієнтованих засобів навчання;
  • накопичення мережевих електронних ресурсів навчального призначення;
  • створення комп’ютерно орієнтованих засобів навчання.
Контрольно-аналітична діяльність:
  • здійснення моніторингу діяльності Шкільної інформаційної служби;
  • визначення динаміки розвитку ІКТ – компетентності педколективу; 
  • проведення моніторингу використання ІКТ в організації навчально-виховного процесу та аналіз його впливу на якість освіти в ЗНЗ;
  • дотримання Правил використання комп’ютерних програм у навчальному закладі.

Голова педагогічної ради: Н. М. Врадій
Секретар: Ю. А. Комар



Виступи

Головань Л. В., 
вчитель початкових класів 
Тишківської ЗШ І-ІІІ ступенів №1

Мета знання - не запам'ятовування величезного фактичного матеріалу в найдрібніших подробицях, а здатність легко і швидко орієнтуватися в цій області. (А. Н. Теренін) 

Якщо учень не переживає радості пошуку і знахідок, не відчуває живого процесу становлення ідей, то йому рідко вдається досягти ясного розуміння всіх обставин, які дозволили обрати саме цей, а не який-небудь інший шлях. (А. Ейнштейн) 

    Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
   Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
    Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.
   Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас-медіа.
   Сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно?
  Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, тому набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа-засобів.
    Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
   Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
   Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
  Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Такого партнера їй часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
  У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Є багато переваг використання ІКТ на уроках і в позаурочний час:
  • застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики, природознавства, української мови тощо;
  • оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером;
  • в процесі сумісної комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не ставиться в явному вигляді;
  • навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів;
  • використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з самих сучасних засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури.
    Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розвити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.
    Але поряд з перевагами використання ІКТ виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
У своїй роботі використовую ІКТ не досить часто:
1. Немає комп'ютера в користуванні багатьох учнів і у мене особисто на робочому місці (є тільки вдома).
2. У вчителя недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовується комп'ютер.
3. У робочому графіку вчителя не відведено час для дослідження можливостей Інтернету.
4. Складно інтегрувати комп'ютер у поурочну структуру занять.
5. При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри.

   ІКТ використовую під час проведення різних типів уроків (використання проектора, CD-дисків,навчальних програм, демонстраційних програм, Internet (ілюстрації, портрети, відеофрагменти, динамічні таблиці та схеми, інтерактивні моделі, мультимедійні презентації тощо).

У своїй діяльності я використовую комп’ютерні програми:
  • навчально-інформуючі: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми;
  • графічний редактор Paint ;
  • програма презентацій Power Point;
  • пакет МS Оfficе, що містить текстовий редактор Word;
  • програма ABBYY FineReader.
   У процесі викладання математики в початковій ланці, інформаційні технології можуть використовуватися в різних формах. Використовувані мною напрямки можна представити у вигляді таких основних блоків: мультимедійні сценарії уроків; перевірка знань на уроці; викладенні нового матеріалу; закріплення нового матеріалу; позаурочна діяльність.
    Серед самих основних плюсів формування матеріалу на електронному носії, по-моєму, можна відзначити різнорідність навчального матеріалу (текст, ілюстрації, анімація), інтерактивність, миттєвий пошук. Все це інформаційне багатство, відкриває великі перспективи для мене, звичайно, неможливі на папері. На своїх уроках використовую диски навчально-методичної підтримки з математики. Однак, не всі наявні в моїй медіатеці диски, навчальні програми не завжди відповідають матеріалу, що вивчається, не враховують особливості класу, змісту програми. Тому їх використовую не в повному обсязі, а конкретні теми або завдання.
    Наприклад, працюю із компакт –диском (педагогічний програмний засіб «Математика, 1 клас» (Приватне підприємство «Контур плюс»)).
     Професійна діяльність не обмежується лише уроками, власні педагогічні ідеї реалізую також у позаурочній та гуртковій роботі. Це дає змогу формувати ключові та предметні компетентності учнів, розвивати їхні творчі здібності. Важливу роль у моїй роботі відіграє використання ІКТ.
    Пропоную конспект індивідуального заняття(мультимедійний сценарій) проведеного у 1 класі. Заняття проводилося у комп’ютерному класі після вивчення теми «Ознайомлення з поняттям «задача». Структурні елементи задачі. Складання й розв'язування задач на знаходження суми та остачі», з метою закріплення вивченого матеріалу.
Тема. Повторення поняття терміна «задача». Складання і розв’язування задач на знаходження суми та різниці
Вступ
Сьогодні ми повторимо поняття задача. Будемо продовжувати вчитися складати і розв’язувати їх.
Повторення поняття і терміна «задача»
Задача – це такий вид математичної вправи, коли самому треба правильно вказати дію до даних чисел, щоб відповісти на її запитання.
Задача має свою структуру. Вона складається з умови, запитання, розв’язання та відповіді.
Равлику на День народження подарували 5 машинок і 3 м’ячі. Чи відомо, скільки подарували машинок, а скільки м’ячів?
Так, відомо. Це і буде умова задачі.
Умова – це те, що відомо в задачі.
Запитання задачі містить невідоме – те, що треба знайти, визначити.
У задачі невідомо, скільки всього іграшок – машинок і м’ячів подарують.
Це – запитання задачі.
Як дізнатися, скільки всього іграшок буде?
Потрібно до п’яти додати три. Отримаємо вісім.
Це – розв’язання задачі.
Складання і розв’язування задач на знаходження суми та різниці
Тато спіймав 4 карасі, а Василько – двох. Скільки всього карасів спіймали тато і Василько разом?
Усього тато з Васильком спіймали 6 карасів.
За допомогою якої дії розв’язали задачу?
За допомогою дії додавання.
Отже, це задача на знаходження суми.
Розв’яжіть ще одну задачу.
У Петрика було 4 цукерки. Дві він дав своїй сестричці. Скільки цукерок залишилось у Петрика?
Щоб дізнатися, скільки цукерок залишилось у Петрика, потрібно від чотирьох відняти два. Буде два. Отже, у Петрика залишилося дві цукерки.
Задачу розв’язали дією віднімання. Отож, це задача на знаходження різниці.
Підсумок заняття.
   Сьогодні ми повторили поняття і термін «задача», будову задачі. Крім того, продовжували розв’язувати задачі на знаходження суми та різниці.
   Використання ІКТ в процесі вивчення математики відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютера на уроках математики – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів. Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо.
   Так, під час вивчення нумерації в межах першого десятка застосовую картки з числами, що мають вигляд роздаткового матеріалу.
  Окрім карток з цифрами (числами першого десятка), створила таблиці натурального ряду чисел. Наприклад:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
До цієї таблиці можна застосувати різноманітні види завдань.
- Назвіть числа, які йдуть за п'ятіркою (зміщені праворуч від 5).
- Назвіть числа, менші від 8 (розміщені ліворуч від цієї цифри).
- Між якими числами стоїть З?
Вправи з лічби змінюються геометричними.
    Тут теж застосовую саморобні посібники. Вони мають вигляд поділеного на 4 частини круга з геометричними фігурами.
    Дітям пропоную для огляду протягом 2–3 с одна з чотирьох сукупностей геометричних фігур.    Потім ця сукупність перекривається, а учні по пам'яті називають, скільки всього фігур вони бачили, яких саме, якого кольору, коментують положення кожної (угорі, внизу, посередині, ліворуч чи праворуч).
   Такий наочний посібник дуже корисний для розвитку уваги: показуючи одну за одною різні чверті круга, пропоную їх порівнювати і відповідати на запитання: «Що змінилося?».
   Деякі із заздалегідь підготовлених засобів унаочнення можу використовувати на кількох уроках і не один рік. Ось лише один приклад.
  На уроці з математики такий посібник зручно використати для лічби («Допоможіть зробити віночок»).
  Розглянуті посібники здебільшого використовую в 1-2 класах. А в наступних доцільні більш схематичні засоби.
  Прикладом таких, що створені за допомогою ІКТ, можуть стати таблиці додавання (віднімання) чисел.
1+5=6 6-1=5
2+5=7 6-2=4
3+5=8 6-3=3
4+5=9 6-4=2
Такі таблиці можу використовувати як для закріплення, так і для ознайомлення з матеріалом.
Не менш цікавими є дидактичні завдання для роботи з геометричним матеріалом:
1.Назви порядкові номери чотирикутників.
2. Вибери рядок, у якому усі фігури є геометричними.
Також використовую ІКТ на уроках навчання грамоти.
    Основні професійні інструменти для мене, як вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі і підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку. Тому чільне місце у формуванні дитячої особистості посідають уроки рідної мови (навчання грамоти, класне читання, позакласне читання, українська мова, уроки розвитку мовлення).
  Та не лише цим користуюсь під час підготовки до уроків. Намагаюсь використовувати різноманітні дидактичні засоби, наочні посібники, які створені за допомогою ІКТ для того, щоб учень зміг краще зрозуміти прочитане, осягнути ті моменти, які хотів виділити автор твору або і сам вчитель.
  В своїй роботі використовую комп’ютер, починаючи з 1 класу, на різних типах уроків: засвоєння нових знань; узагальнення і систематизація знань; комбіновані уроки.
   Застосування комп’ютерної техніки робить привабливими і по-справжньому сучасними для моїх першокласників уроки читання. Завдяки ІКТ відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підведення підсумків проходять об’єктивно й вчасно.
  Важливе місце на уроках читання посідає використання презентацій під час вивчення біографій письменників.
  Я помітила, що, із використанням комп’ютера на уроках навчання грамоти (зокрема для розвитку зв’язного мовлення) намітилась певна різниця у формуванні здібності до абстрагування, рівня розвитку мовних якостей, що супроводжують процес мислення.
    Використання наочних посібників (малюнків, схем, таблиць), які можна з успіхом виготовити з допомогою комп’ютера та роздрукувати на принтері для кожного учня (або використовувати безпосередньо з монітора), багато в чому допомогає дітям в плані розуміння фактичного змісту твору. Адже школярі в цьому випадку мають змогу не лише чути мій голос (учня), коли читаю твір та бачити букви (абстрактний, знаковий елемент), але й дивитись на самих персонажів, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, що їх застосував автор. Звичайно, такий вплив відразу на декілька органів чуттів, у різноманітних формах покращує процес сприймання учнями почутого і побаченого.
  Виділивши за допомогою таких таблиць головне, забезпечую належне розуміння основної думки твору учнями. Сприймання покращую і за рахунок елементу цікавості, який, звичайно присутній на уроках такого виду.
   В плані розробки дидактичних засобів, на мою думку, можливості комп’ютера дуже великі і до кінця далеко не вивчені. Хочу представити лише декілька визначальних із них .
   Наприклад, на кожному уроці читання і письма використовую матеріал для зразка – додаткові тексти для усної роботи: уривки з творів поетів, письменників української і зарубіжної літератури, фольклорні твори.
   Трохи більше використовую ІКТ на уроках природознавства при вивченні та закріпленні нового матеріалу (мультимедійні сценарії) . Наприклад, працюю із компакт –диском (педагогічний програмний засіб «Природознавство, 3 клас» для загальноосвітніх навчальних закладів).
  Однак всі наявні на цьому компакт-диску мультимедійні сценарії уроків не завжди відповідають матеріалу, що вивчається, не враховують особливості класу, змісту нової програми. Тому їх використовую не в повному обсязі, а конкретні теми або завдання.
  На цих уроках величезне місце займає практична діяльність учнів, а саме виконання практичних робіт, дослідів. Також вчу першокласників працювати з тестами. Учні працюють самостійно протягом 5-10 хвилин. Обсяг і характер завдань дозволяють виявити знання за 5-10 хвилин. Подібну роботу на дошці або в зошиті учні здатні виконати протягом 15-20 хвилин. 
  Застосування на уроці природознавства комп'ютерних тестів при закріпленні вивченого матеріалу дає мені змогу за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу і своєчасно його скоригувати. 
  Як результат — формуються ключові та предметні компетентності учнів, адже ця робота пов'язана з культурою мислення, аналітичною рефлексією, вчить самостійно приймати рішення. 
    Якщо точніше, то застосовувала ІКТ на уроках природознавства при вивченні таких тем:
    Сонце в нашому житті (с. 30-31)
  Які властивості має вода. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече). Дослідницький практикум «Куди зникає вода з калюжі?» (с. 32-33).
    Вода в природі та в житті людини (с. 34-35)
   Повітря. Демонстрація властивостей повітря (існує навколо нас, без запаху, прозоре, займає увесь доступ­ний простір). Значення повітря для живої природи (с. 36-37).
    Ґрунт. Значення грунту для живої природи і господар­ської діяльності людини (с. 38-39).
Гірські породи, їх значення для людини (с. 40-42).
Практична робота: ознайомлення з колекцією гірсь­ких порід рідного краю (с. 42-43).
Рослини. Яку будову має рослина. Практична робота: вивчення будови рослин (с. 44-45).
Які бувають рослини (дерева, кущі, трав'янисті росли­ни) (с. 46-47).
Листяні та хвойні рослини (с. 48).
Дикорослі та культурні рослини (с. 49-50).
Позаурочна діяльність 
     Мої учні досить активно беруть участь у шкільних позакласних заходах (в рамках підготовки до тижня молодшого школяра), у інтерактивному конкурсі "Колосок".
    Щодо форм та методів навчання, добираю ті, які найбільше імпонують моїм учням, мені, як учителю, є оптимальними для мети, якої намагаюся досягти, не орієнтуючись на педагогічну моду. Цікавлюся усім новим. Застосовую інтерактивні методи, ІКТ у навчанні й вихованні.
  З метою активізації особистісної позиції учня в навчальному процесі на основі вміння самостійно отримувати нові знання, формування активної життєвої позиції в педагогічній діяльності застосовую метод проектів. Першокласники разом із батьками приймають активну участь у районному проекті «Лікарські рослини Добровеличківщини».
     Інтернет - перш за все важливе джерело інформації. У зв'язку із зростанням обсягів інформації формую інформаційну культуру. Під нею розуміється знання джерел інформації, прийомів і способів раціональної роботи з ними, застосування їх у практичній діяльності. Тому разом з учителем та батьками мої учні вчаться використовувати ресурси мережі Інтернет. 
    Також рекомендую учням та їхнім батькам сайти, де зібрано теоретичний матеріал тощо.
   Нещодавно, під час проведення шоу «Поле чудес «Матусі, як квіти…» теж використала ІКТ (презентація «Легенди про весняні квіти»).
   Учасникам пропонувала завдання: дитині загадку про квітку, а мамі легенду про ту саму квітку, не називаючи її назви. Якщо пара (мама і дитина) правильно давала відповідь, то зображення рослини і повна версія легенди з’являлася на екрані.

    З появою на землі цієї квітки пов'язана легенда, не обійшлося тут без любові і ревнощів.
  Одна зла жінка задумала погубити доньку свого чоловіка, бо не хотіла, щоб він ходив зустрічатися з нею і своєю колишньою дружиною. Заманила вона її до обриву і зіштовхнула з нього. Тим часом мати, виявивши пропажу дівчинки, кинулася її шукати, але спізнилася, була дівчинка вже без душі. Кинулася вона на мачуху і, зчепившись, полетіли вони на дно яру. А на наступний день покрило схили його рослина, листя якого з одного боку були м'які, а з іншого боку жорсткі, і височіли над ними маленькі жовті квіти, що нагадували світле волосся дівчинки.
    Однак незважаючи на переваги роботи з ІКТ виявила багато недоліків.
  Ступінь стомлювання учнів на уроках з використанням персонального комп’ютера вища, порівняно із звичайними. Робота на персональному комп’ютері відрізняється від інших видів діяльності значними функціональними змінами нервово-емоційного статусу, потребує напруженої роботи здорового аналізатора, супроводжується вимушеною робочою позою. Це пов’язано з тим, що першокласникам доводиться читати інформацію на екрані монітора (роздивлятись букви, малюнки) і одночасно на клавіатурі, тобто дуже часто відбувається переведення погляду з екрана на клавіатуру, в результаті чого виникає часта переадаптація зору.
   Статична сидяча поза при цьому викликає напруження плечового поясу і тому неправильно підібрані меблі та недоцільно вибраний режим роботи можуть призвести до порушення постави, а довготривале напруження зору може викликати незворотні патологічні зміни.
  Тому зрозуміла необхідність всебічного вивчення функціональних змін реакцій організму і здоров’я молодших школярів під впливом навчання на персональних комп’ютерах з метою гігієнічного нормування режимів безперервної роботи дітей на них.
  Для профілактики зорового стомлення на уроках дотримуюся певних рекомендацій: оптимальна тривалість безперервного заняття на комп'ютері для дітей 6-річного віку – 8 - 10 хв, 7 - 10-річних – 10 - 15 хв, не більше чотирьох разів на тиждень.
     З метою профілактики зорового стомлення дітей після роботи на персональних комп’ютерах проводжу комплекс вправ для очей, які виконуються сидячи або стоячи, відвернувшись від монітора з максимальною амплітудою руху очей. Для зацікавлення ці вправи виконуємо в ігровій формі.

Висновки
Отже, використання ІКТ на уроках у початковій школі дає змогу підвищити якість навчання, формувати необхідні ключові та предметні компетентності, навички практичного застосування набутих знань, створює умови для ефективної взаємодії педагогів з учнями та батьками, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті.


Мазур С. П., 
вчитель української мови та літератури 
і світової літератури 
Тишківської ЗШ І-ІІІ ст. №1

    Мета педагогів – навчити учнів не лише опрацьовувати матеріал, а й уміти йог представляти, бо сьогодення від сучасного учня не просто оволодіти комп’ютерною технікою, а й вміти нестандартно, творчо показати свою роботу. Учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей. Реалізувати творчі здібності учнів можна через комп’ютерну презентацію. Під час вивчення творчості письменників та їх творів доцільно застосовувати цей вид інформаційно-проектної технології. Застосовують у роботі перегляди фільмів або їх фрагменти з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків»за повістю М. Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І. Котляревським та інші. Використовую записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Івана Багряного, Василя Симоненка та багато інших. 
  Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці. 
   На уроках світової літератури здійснюємо віртуальні екскурсії. Наприклад, з учнями 8 класу при вивченні літератури доби Відродження подорожуємо Італією, Францією, знайомимося з культурою міст, історією, видатними постатями. До кожного сюжету розроблені відповідні завдання.
    Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано щоб у тексті учня був такий самий друкований текст). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.
     Мультимедійний урок – це цілісний урок, так і етап певного уроку, або фрагмент завдання, на який учні будуть очікувати і подумки із захопленням переживати. Мультимедійні технології дозволяють оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи.
   Вважаю, що головне завдання ІКТ у процесі вивчення української мови та літератури, світової літератури – підвищувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. 

       Перепелиця С.В., 
вчитель початкових класів
Тишківської ЗШ І-ІІІ ступенів №1

     Інформаційно – комп’ютерні технології – важливий інструмент поліпшення якості освіти, оскільки дають змогу необмежено розширити доступ до інформації. Їх використання сьогодні є новим етапом в освітньому процесі, адже дозволяє зробити процес навчання цікавішим і різноманітнішим. Ігрова ситуація дає змогу засвоювати матеріал непомітно для учня, допомагає виявити ініціативу та творчість, цікавіше подавати матеріал,використовувати різноманітні за змістом вправи.
  За допомогою комп’ютерних засобів створюється сприятливе середовище для розвитку інтелекту кожної дитини. Одним із таких засобів є комп’ютерна презентація.
  З її допомогою я можу не тільки продемонструвати матеріал з теми, яка вивчається, а й розвивати у школярів мислення, оскільки вони будуються за єдиною логічною схемою. Уроки із застосуванням презентацій – це своєрідні відеопроекти, які наближають дітей до життя. Особливо це стосується молодших школярів, для яких візуальний супровід уроків має особливе значення, адже в них переважає наочно – образне мислення і невеликий життєвий досвід; їх приваблює новизна, а отже привертає увагу та затримує її на певний час динамічність і яскравість зображень. Учням цієї вікової групи властива швидка втомлюваність від одноманітної роботи, тому зміна слайдів, їх різноманітність, ефекти анімації - це те, що створює на уроках особливу атмосферу та настрій. Презентація – допоміжний засіб навчання, що потребує коментарів і доповнень учителя.
Розробка презентацій до уроку сприяє реалізації таких завдань процесу навчання:
  • змінювати форми і види діяльності в межах одного уроку;
  • супроводжувати хід уроку ілюстративним матеріалом.
Використання презентацій на уроці допомагає:
  • ефективно зосередити увагу учнів на уроці;
  • підвищити мотивацію школярів за рахунок збереження потреби у здобутті нових знань;
  • подолати пасивний спосіб передачі учням знань у готовому вигляді;
  • стимулювати інтерес учнів до оволодіння знаннями та вміннями;
  • зменшити втомлюваність, отже, покращити ефективність навчально – виховного процесу в цілому.
   Наприклад: На уроці української мови, вивчаючи тему «Правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини», я використала презентацію «Ким бути?» Учні ознайомилися з різними професіями у віршованій формі, правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в О. в.
    Для підготовки до уроків читання залучаю учнів використовувати ІКТ вдома.
    На уроках працює довідкове бюро. Вивчаючи життя та творчість письменників, учні готують реферати, доповіді. Чугай О. ознайомив однокласників із життєвим та творчим шляхом Л.І. Глібова, Г.К. Андерсена, О.С. Пушкіна, Миргородська А. – М.Т.Рильського, Орєхова О. – І.Я. Франка, Куліш Ю. – Л. Українки, Лебедик С. – П.Г. Тичини, Т.Г. Шевченка.
   Дедалі більшої популярності набуває метод проектів, як засіб виявлення та збагачення творчого потенціалу дітей, розвитку у них ключових компетенцій. Працюючи над проектом «Здоров’я і харчування», учні поглибили знання з предмету, розвивали інтерес до дослідницької роботи, формували вміння працювати з різноманітними інформаційними джерелами, вчилися проводити спостереження та робити висновки, презентувати результати своєї роботи. Зараз учні класу працюють над проектом «Лікарські рослини Добровеличківщини». Робота над проектами дає змогу формувати творчу особистість, розвивати комунікативні здібності, створити умови для творчої самореалізації, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, пробуджує і розвиває в дітей талант, формує мотивацію до навчання. Виконуючи творчу роботу під час роботи над проектами, діти розвивають природні задатки. Виконання такої роботи приносить велику користь школярам. Вона розвиває творчі здібності, естетичні смаки, фантазію, уяву,зосередженість, старанність, моторику рук, окомір, зв’язне мовлення учнів. Робота об’єднує дітей, сприяє толерантному ставленню один до одного.
    Висновок: Упровадження в процес навчання молодших школярів інформаційних технологій забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту навчання, надає йому логічного і пошукового характеру, а також вирішує проблеми пошуку шляхів і засобів активізації пізнавального інтересу учнів, розвитку їхніх творчих здібностей, стимуляції розумової діяльності. Уроки з використанням ІКТ не лише пожвавлюють навчальний процес, а й підвищують мотивацію навчання, приносять найбільший ефект, який досягається підвищеним психоемоційним фоном під час сприйняття навчального матеріалу. Використання ІКТ у навчальному процесі, дозволяє внести кардинально нове у звичайні форми роботи вчителя, сприяє цікавому і повнішому, всебічному розкриттю, зрозумілішому поданню навіть складного навчального матеріалу, і тим самим сприяє значному скороченню навчального часу для успішного засвоєння теми.

Сербіна С.І., 
вчитель біології та хімії 
Тишківської ЗШ І-ІІІ ступенів №1

   «Спочатку було слово». Ми безліч разів чули цю цитату, проте лише останнім часом, з розвитком інформаційного суспільства, ми усвідомлюємо, що інформація первинна. Її потік невпинно збільшується. Як не бути змитим цунамі нової інформації, що накочується щомиті; як навчити плавати в цьому інформаційному океані наших учнів, а особливо дітей з особливими потребами; як розвинути в собі та в них вміння знаходити вірний шлях у цьому безмежжі та спрямувати цю небачену до цього силу для досягнення успіху кожної особистості у світі інформаційного суспільства? Ми намагаємося вчити цьому дітей, а вони – нас. 
   Біологія та хімія є одними з тих навчальних предметів, що дають багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Вивчання біології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями. 
   Мультимедійні технології дають низку переваг: дітьми краще сприймається матеріал, зростає зацікавленість, підвищуються процеси мислення, відбувається їх розвиток та корекція, здійснюється індивідуалізація навчання.
    Під час своїх уроків я використовую комп'ютерні технології в двох напрямках:
  • по-перше, це - розробка власних презентацій за допомогою програми Microsoft Power Point із застосуванням мультимедійного проектора, що допомагає ілюструвати теоретичний матеріал уроку 
  • по-друге, це - інформаційна підтримка предмета, тобто мультимедійні педагогічні програмні засоби. Це саме ті програмові продукти, якими я користуюсь під час своїх уроків. Керуючись принципом: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути», я завжди якомога більше намагаюсь використовувати на своїх уроках відеосюжети, фотографії, різноманітні записи. Але жодна фотографія або малюнок не здатні замінити відеосюжету, або найкраща мова вчителя не може бути прирівняна до мови електронного носія. Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей. Насамперед, мені самій має бути цікаво те, що я роблю, коли веду урок. А коли я задоволена, щаслива від створеного уроку, то й моя енергія обов’язково передається дітям, і я, напевно, зможу заразити їх своїм бажанням пізнати щось нове, разом з ними створити якесь диво.
Найчастіше мною використовуються презентації, створені з допомогою програми PowerPoint. Мультимедійні презентації здатні розв’язати багато проблем процесу навчання, а саме:
  • використовувати передові інформаційні технології;
  • змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  • полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
  • розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних учених тощо;
  • реалізувати ігрові методи на уроках;
  • здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
  • організовувати інтерактивні форми контролю знань, умінь та навичок;
  • організовувати самостійні, дослідні, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір. 
На своїх уроках я:
1. здійснюю проміжний і тематичний контроль знань учнів;
2. проводжу самостійні та контрольні роботи;
3. проводжу віртуальні лабораторні та практичні роботи;
4. а також, демонструю особливості будови і процесів життєдіяльності об'єктів живої природи; тобто за короткий час я можу демонструвати процеси, які проходять упродовж місяців, років і навіть століть
Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень;
розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; ефективно організовувати контроль знань, умінь та навичок учнів; і, безумовно, підвищувати статус учителя.
На мою думку, систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем презентацій, призводить до:
  • підвищення якісного рівня використання наочності на уроці;
  • підвищення продуктивності уроку;
  • установлення міжпредметних зв’язків;
  • появи можливості організації проектної діяльності учнів зі створенням навчальних презентацій під керівництвом викладачів інформатики та іншого шкільного предмету;
  • учитель, що створює презентацію, змушений звертати величезну увагу на логіку подання навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів;
  • змінюються на краще взаємини з учнями, «далекими» від навчального предмету, особливо тих, хто захоплюється інформатикою;
  • в учнів змінюється ставлення до комп’ютера. Діти починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.
   Застосовуючи інформаційно-комунікаційні методи на своїх уроках, враховуючи при цьому вікові особливості учнів, я виховую особистість, яка вміє відповідати за свої вчинки, доводити свою думку, поводитися в колективі. Учні отримують корисні навички щодо роботи з літературою і комп’ютером; вони вміють об’єктивно оцінювати себе і своїх товаришів, орієнтуючись на якість виконаного завдання, а не на особисті властивості. Виконуючи цікаві завдання, учні краще пізнають і розвивають свої можливості, стають більш упевненими у собі. На уроках хімії та біології я намагаюсь формувати активного члена суспільства, який не буде боятися впроваджувати свої ідеї у життя суспільства. Кожна людина неповторна.
    Допомагаючи учню розкритися, проявити свої таланти, тим самим реалізую його потенціал, допомагаю визначитися з професією. Таким чином, моя робота як вчителя направлена на створення нового суспільства, куди увійдуть активні професіонали, які будуть використовувати свої здібності на благо людства.

Немає коментарів:

Дописати коментар