середа, 17 червня 2015 р.

Піщанобрідська ЗШ І-ІІІ ступенів


Виступи

Костючик О.М.,
вчитель фізики 
Піщанобрідської ЗШ І-ІІІ ступенів

   Стрімкий перехід сучасного суспільства до ери глобальної комп’ютеризації не може не викликати змін у викладанні навчальних предметів, в тому числі і фізики. Поступово кількість і якість комп’ютерної техніки у школах зростає, а вчителі все ширше застосовують її в своїй роботі для реалізації освітніх, виховних і розвивальних цілей уроку. 
    Викладання фізики, в силу особливостей самого предмета, представляє собою сприятливу сферу для впровадження сучасних інформаційних технологій. Інформаційні технологій застосовуються мною як при проведенні уроків, так і в організації позаурочної діяльності учнів. Актуальність проблеми використання комп’ютерних технологій при вивченні фізики полягає в тому, що сучасні досягнення науки і техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення. Уміле поєднання комп’ютерних технологій і традиційних методів викладання фізики дадуть бажаний результат: високий рівень засвоєння фундаментальних знань з фізики і усвідомлення їх практичного застосування.
  На сьогодні поступово відбувається зміна ролі комп'ютера в навчанні: із засобу, що використовується лише на уроках інформатики для вивчення мов програмування, комп'ютер перетворюється на активного помічника вчителя. Уроки в комп'ютерному класі можуть бути яскравими та цікавими. На думку українських експертів, нові комп'ютерні технології навчання дозволяють підвищити ефективність практичних і лабораторних занять з природничо-наукових дисциплін як мінімум на 20%, а об'єктивність контролю знань учнів на -15-20%.
   Напрямки використання інформаційних технологій при вивченні фізики можна розділити на кілька блоків:
  • створення мультимедійних уроків чи фрагментів уроків;
  • використання комп’ютерних моделей фізичних дослідів;
  • використання комп’ютерних тренажерів для контролю знань;
  • використання комп’ютера для підготовки до ЗНО;
  • використання комп’ютера для позаурочної діяльності.
   Формування творчого мислення учнів без використання у навчальному процесі нових інформаційних технологій неможливо. Забезпечити якість освіти, підготувати людину до повноцінного життя в умовах інформаційного суспільства можливо досягти лише за рахунок опанування та використання у своїй діяльності нових сучасних педагогічних технологій, зокрема методу проектів та модульних технологій. Упровадження сучасних інформаційних технологій навчання розкриває великі можливості для істотного зменшення навчального навантаження i водночас інтенсифікації навчального процесу, надання навчально-пiзнавальнiй діяльності творчого, дослідницького спрямування, яке природно приваблює школяра, результати якого приносять учню задоволення, стимулюють бажання працювати, набувати нових знань.
    Використання ІКТ допомагає учневі водночас розглядати об’єкт у кількох аспектах. Аналіз і синтез, абстракція і узагальнення виступають у наочно-діяльнісному і словесно-логічному плані та їх різноманітних співвідношеннях. Завдяки цій властивості ІКТ дають змогу не тільки стежити за перебігом мислення учня, а й формувати його розумові операції. 
Переваги для учнів:
  • Робить урок цікавішим, надає більших можливостей для участі в навчальному процесі, розвиває мотивацію
  • Учні починають розуміти складні ідеї завдяки більш ясної і динамічної подачі матеріалу
  • Розвиває особистісні й соціальні навички; учні працюють творчо, залучення учнів до самостійного пошуку інформації, синтез матеріалу з виходом на самостійні узагальнення й висновки; розвиток критичного мислення.
   Упровадження нових технологій у навчальний процес сприяє всебічному розвитку й формуванню світогляду учнів. Сучасний розвиток інформаційних технологій дає можливість застосовувати їх на уроках фізики в основній школі. Наприклад, застосування персонального комп'ютера під час проведення занять з фізики можливе в таких випадках: супровід демонстраційного експерименту на лекційних заняттях (використання анімацій, відео-фрагментів, ілюстрацій запропонованих на дисках); застосування комп'ютерних моделей під час пояснення нового матеріалу; застосування комп'ютера в лабораторних роботах і комп'ютерному практикумі; самостійна робота з використанням комп'ютера.[2]
   Найбільш складним видом занять у навчальному процесі на базі інформаційних технологій є лабораторна робота. Це пояснюється тим, що для лабораторної роботи недостатньо, щоб графічні символи на екрані монітора вели себе так, як за законами фізики мали б вести себе тіла, які зображаються цими символами. Недостатньо і того, щоб модель певного явища була б демонстраційно-наглядною. Необхідно також, щоб робота активно виконувалася учнями і навчала б їх основам експериментаторського мистецтва, основним методикам проведення експерименту й обробки його результатів.
   Саме в цьому і полягає основна складність під час створення таких робіт. Комп'ютерна лабораторна робота повинна носити дослідницький характер і прививати учням навички й уміння, близькі до тих, які отримує експериментатор під час виконання звичайної лабораторної або експериментальної роботи.
    Тому в процесі вивчення фізики в основній школі на базі інформаційних технологій учням пропонується спочатку виконати комп'ютерну лабораторну роботу, під час якої вони ознайомляться з необхідним обладнанням, етапами виконання роботи, навчатимуться, змінюючи необхідні параметри, передбачати області дослідження. Проведений тренінг є певним допуском до виконання реальної лабораторної роботи.
   Найдоцільнішим є використання комп'ютерної моделі для демонстрацій під час пояснення нового матеріалу, розв'язування практичних задач. Краще і простіше, а також наочніше показати, як електрон за моделлю Бора перескакує в атомі з орбіти на орбіту, що супроводжується поглинанням чи випромінюванням кванта, ніж пояснювати це за допомогою дошки і крейди. А якщо взяти до уваги те, що ця модель дає можливість одночасно показати переходи електрона й на інші орбіти в динамічному режимі роботи електронних рівнів і вигляд спектральних ліній, тоді стає зрозумілим, що подану демонстраційну модель неможливо забезпечити іншими засобами.
   Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.[ 3]
    Цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: Допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і все подальше освоєння комп'ютера. 
    Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня 
    Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні. 
  Освоєння учнями сучасних інформаційних технологій. На уроках, інтегрованих з інформатикою, учні оволодівають комп'ютерною грамотністю і вчаться використовувати в роботі з матеріалом різних предметів один з найбільш потужних сучасних універсальних інструментів - комп'ютер, з його допомогою вони вирішують рівняння, будують графіки, креслення, готують тексти, малюнки для своїх робіт. Це - можливість для учнів проявити свої творчі здібності; [5]
    Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення. Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ. Ні комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і вчителів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх школах, у вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери, недостатня комп'ютерна грамотність вчителя, відсутність контакту з учителем інформатики, у робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет, складно інтегрувати комп'ютер у поурочні структуру занять,не вистачає комп'ютерного часу на всіх, у шкільному розкладі не передбачено час для використання Інтернет на уроках. При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п; 
   Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративним методам. 
    Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняній загальноосвітній школі в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. 
    Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.

Список використаних джерел:
1. Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога.// Х.: Основа, 2006, 352ст.
2. Використання інформаційних технологій на уроках фізики. //Бібліотека журналу Фізика в школах України. – Основа, 2007, 200ст.
3. Використання інформаційних технологій на уроках фізики в основній школі. //Інтернет ресурси.
4. Мельник Л.С. Формування ключових компетентностей методами інтерактивного навчання. //Фізика в школах України. – Основа, 2008, №5, 32ст.
5. Карпова Л.Б. Використання персонального комп’ютера на уроках фізики. //Фізика в школах України. – Основа, 2008, №17, 32ст.
6. Рябченко Ж.В. Використання комп’ютера під час проведення уроків досліджень. //Фізика в школах України. – Основа, 2010, №11-12, 88ст.
7. dspace.kpnu.edu.ua І.А.Чайковська, аспірантка «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики як складової особистісно орієнтованого навчання».
 
Єжгурова Т.М.
вчитель історії 
Піщаноюрідської ЗШ І-ІІІ ступенів

   Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у школі – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету. Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас- медіа. Крім того, витрачаючи великі кошти на придбання комп’ютера для дитини з метою,насамперед,забезпечити нащадка гарним засобом навчання, багато хто з батьків не розуміє, що сам по собі комп’ютер – це своєрідна tabula rasa, яка буде виконувати лише ті функції, які у неї закладуть, тому дуже часто комп’ютер стає не помічником у навчанні, а потужною, часом – непереборною перепоною останньому, коли у дитини виникає ігрова або Інтернет залежність. Тому саме вчитель має виховувати бажання застосовувати улюблену іграшку для здійснення навчання 
    Інформаційно-комунікаційна технологія навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу. Сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно? Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, тому набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа- засобів. Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. 
   Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Такого партнера їй часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання. 
   Одним із головних завдань школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми. Основним видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні опановують комп’ютерні засоби, набувають навички управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності. Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють: 
забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання; зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефекттивним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу; підвищити унаочненість навчального процесу; забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел; індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття моделювати досліджувані процеси або явища; організувати колективну й групову роботи;здійснювати контроль навчальних досягнень; створювати сприятливу атмосферу для спілкування. Під час використання ІКТ не замінюються традиційні методи взаємодії між учителем і учнем. 
    Ці методи органічно включаються у навчальний процес і вирішують певне коло завдань: поєднання слова учителя з демонстрацією на екрані, що забезпечує одночасове залучення зорових і слухових аналізаторів; унаочнення важких для сприйняття дітей понять і дій, надання інформації у більш компактному вигляді; залучення і збереження уваги дітей упродовж всього уроку, оскільки КТ мають широкий діапазон художніх і технічних можливостей, що дозволяють посилити враження від матеріалу; збереження робочого часу на уроці близько 30%; схеми, таблиці, символічні структури сприяють переходу від конкретної предметної наочності до абстрактної, що сприяє розвитку абстрактного логічного мислення; створюється психологічний комфорт, коли у дитини зникає ряд комплексів, невпевненість, що виникає під час відповідей перед класом або вчителем; Для цих методів навчання характерні інтерактивність та співпраця. Вчитель залишається головною ланкою процесу навчання, але електронне освітнє середовище формує нову роль для нього.
     Вчитель стає помічником у потоках інформації, ставлення до якої у дитини ще не сформоване, і наставником у відношенні до комп’ютерного світу : дитина чекає від комп’ютера гри, а вчитель повинен вбачати своє завдання в тому, щоб вести його до усвідомлення того, що комп’ютер – цікавий робочий інструмент.
Використання ІКТ на уроках хімії
Презентацію підготувала Деркач С.В.

Протокол. Рішення
Витяг з протоколу № 4
засідання педагогічної ради Піщанобрідської ЗШ І-ІІІ ст.
від 19.05. 2015 р.

Порядок денний
1. Використання ІКТ навчання як умова підвищення якості сучасної освіти.

По першому питанню слухали заступника директора з НВР Деркач С.В., яка відмітила, що за допомогою ІКТ дитина навчається:
  • Працювати з текстом;
  • Створювати графічні об’єкти і бази даних;
  • Використовувати електронні таблиці;
  • Збирати та опрацьовувати нову інформацію;
  • Розширює свій кругозір.
    При цьому в учнів стимулюється пізнавальна діяльність, підвищується мотивація навчання, зростає ефективність самостійної роботи.
Використання ІКТ на уроках хімії передбачає:
  • Віртуальну демонстрацію дослідів;
  • Самостійне вивчення мультимедійного підручника, закріплення матеріалу з виконанням тестових завдань;
  • Роботу над індивідуальним завданням на комп’ютері, практикум по розв’язанню задач;
  • Комп’ютерне тестування;
  • Віртуальні екскурсії на хімічні заводи, моделювання технологічних циклів промислових підприємств;
  • Створення власного інтернет - сайту, його постійне оновлення; участь у створенні мультимедійних уроків, створення проектів.
    Костючик О.М. зазначила, що на сьогодні поступово відбувається зміна ролі комп'ютера в навчанні: із засобу, що використовується лише на уроках інформатики для вивчення мов програмування, комп'ютер перетворюється на активного помічника вчителя. Уроки в комп'ютерному класі можуть бути яскравими та цікавими. На думку українських експертів, нові комп'ютерні технології навчання дозволяють підвищити ефективність практичних і лабораторних занять з природничо-наукових дисциплін як мінімум на 20%, а об'єктивність контролю знань учнів на -15-20%.
    Напрямки використання інформаційних технологій при вивченні фізики можна розділити на кілька блоків:
  • створення мультимедійних уроків чи фрагментів уроків;
  • використання комп’ютерних моделей фізичних дослідів;
  • використання комп’ютерних тренажерів для контролю знань;
  • використання комп’ютера для підготовки до ЗНО;
  • використання комп’ютера для позаурочної діяльності.
    Використання ІКТ допомагає учневі водночас розглядати об’єкт у кількох аспектах. Аналіз і синтез, абстракція і узагальнення виступають у наочно-діяльнісному і словесно-логічному плані та їх різноманітних співвідношеннях. Завдяки цій властивості ІКТ дають змогу не тільки стежити за перебігом мислення учня, а й формувати його розумові операції.
Переваги для учнів:
  • Робить урок цікавішим, надає більших можливостей для участі в навчальному процесі, розвиває мотивацію
  • Учні починають розуміти складні ідеї завдяки більш ясної і динамічної подачі матеріалу
  • Розвиває особистісні й соціальні навички; учні працюють творчо, залучення учнів до самостійного пошуку інформації, синтез матеріалу з виходом на самостійні узагальнення й висновки; розвиток критичного мислення;
   Упровадження нових технологій у навчальний процес сприяє всебічному розвитку й формуванню світогляду учнів. Сучасний розвиток інформаційних технологій дає можливість застосовувати їх на уроках фізики в основній школі. Наприклад, застосування персонального комп'ютера під час проведення занять з фізики можливе в таких випадках: супровід демонстраційного експерименту на лекційних заняттях (використання анімацій, відео-фрагментів, ілюстрацій запропонованих на дисках); застосування комп'ютерних моделей під час пояснення нового матеріалу; застосування комп'ютера в лабораторних роботах і комп'ютерному практикумі; самостійна робота з використанням комп'ютера.
     За словами Єжгурової Т.М. дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним. Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер, разом з тим, є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Такого партнера їй часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.

ІКТ дозволяють:
  • забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
  • зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедійних навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
  • підвищити унаочненість навчального процесу;
  • забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
  • індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття моделювати досліджувані процеси або явища;
  • організувати колективну й групову роботи;
  • здійснювати контроль навчальних досягнень;
  • створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
    Під час використання ІКТ не замінюються традиційні методи взаємодії між учителем і учнем.
    Таким чином, комп’ютеризація стимулює допитливість та цікавість дитини, сприяє динамічному оновленню змісту, форм і методів навчання і виховання; дозволяє педагогу вирішувати проблеми, пов’язані з розробкою і використанням навчальних програмних матеріалів якісно нового рівня.

ПОСТАНОВИЛИ:
1. Всім учителям:
1.1 Використовувати при проведенні уроків засоби ІКТ.
(Систематично)
1.2 Використовувати ІКТ при підготовці до ЗНО та в позаурочній діяльності.
(Систематично)
1.3 Підвищувати свій рівень володіння навиками ІКТ.
(Систематично)
2. Класним керівникам:
2.1 Використовувати засоби ІКТ при підготовці та проведенні класних годин та виховних заходів.
2.2 Практикувати спілкування з батьками через засоби ІКТ.
(Систематично)

Директор школи                                                                                  Слободенюк П.О.



Немає коментарів:

Дописати коментар