ВИСТУПИ
Згідно з Національною доктриною розвитку освіти України, одним із пріоритетів розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікативних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність і ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. Це досягається завдяки поступовій інформатизації системи освіти, спрямованої на задоволення освітніх, інформаційних і комунікативних потреб учасників навчально-виховного процесу.
Перехід від постіндустріальної до інформаційної ери зумовлює зміни в різних сферах суспільства, в тому числі в освіті. В умовах швидкого накопичення інформації змінюється і роль учителя. Він зобов'язаний не лише дати учням базові знання та сформувати основні вміння, але й навчити їх самостійно вести пошук необхідної інформації, використовуючи для цього не тільки друковані джерела, але й електронні (насамперед Інтернет) та інші.
Комп'ютерні технології розвивають ідеї програмованого навчання та відкривають нові, ще недостатньо вивчені технологічні можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Інформатизація школи — це не просто впровадження в навчальний процес відповідних технологій, це зміна змісту, методів та організаційних форм загальноосвітньої підготовки учнів на етапі переходу до освіти в умовах розширеного доступу до інформації.
Сьогодні в школах України здійснюється поступовий перехід від сугубо фрагментарного використання комп'ютерних технологій (коли комп'ютер використовується для розв'язання окремих дидактичних завдань, наприклад, діагностичне комп'ютерне тестування для визначення рівня навчальних досягнень учнів) до програмного комп'ютерного навчання (коли комп'ютер цілком керує навчальним процесом та організовує діяльність учня на різних етапах навчання: під час вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення, діагностики навчальних досягнень тощо).
Необмежені можливості одержання інформації за допомогою комп'ютера розв'язують проблему постійної зміни та оновлення змісту шкільної географічної освіти.
Головною методичною особливістю комп'ютерного навчання є його інтерактивність. Комп'ютерні технології мають здатність реагувати на всі дії школяра та підтримувати з ним своєрідний діалог.
Слід також враховувати, що інформатизація навчального процесу передбачає певний рівень комп'ютерної грамотності вчителів та учнів:
- знання основ інформатики та обчислювальної техніки;
- розуміння будови та функціональних можливостей комп'ютера;
- володіння сучасними операційними системами і текстовими редакторами;
- досвід використання комп'ютерних навчальних програм.
До проблем, що заважають більш широкому впровадженню комп'ютерного навчання на уроках географії, можна віднести:
- недосконалу матеріально-технічну базу шкіл;
- відсутність можливості ефективної організації комп'ютерного навчання через велику кількість учнів у класі — понад ЗО осіб;
- непідготовленість більшості вчителів географії до використання навчальних комп'ютерних програм (відсутність практичних навичок роботи з комп'ютером);
- відсутність відповідного програмного забезпечення (відсутність сучасних вітчизняних комп'ютерних підручників і посібників з географії).
Незважаючи на описані проблеми, подальше вдосконалення навчально-виховного процесу з географії та економіки тісно пов'язане з використанням комп'ютера. Це об'єктивна реальність сьогодення.
Програмне забезпечення в Україні на сьогодні: СD-атласи з географії; українські підручники з географії, що перебувають у стадії розробки; СD «Конструктор тестів», який дозволяє створювати власні тести; створено інтегрований електронний комплекс «Економіка. 10 клас»; заслуговує на увагу СD «Економіка та законодавство», на якому подано сім підручників з економіки провідних російських та українських авторів. Крім цього, в Інтернеті можна знайти чимало розробок окремих тем та інших матеріалів.
Сьогодні відбувається процес накопичення та усвідомлення досвіду роботи. Вчителі друкують розробки своїх уроків з економіки, географії з використанням комп'ютерних технологій у відповідних фахових науково-методичних виданнях.
У цьому навчальному році використання інформаційних технологій є одним із найважливіших напрямів діяльності й у нашій школі, де також напрацьовується певний досвід проведення уроків з комп'ютерною підтримкою. Це стало можливим завдяки цілеспрямованій роботі адміністрації, а також тісним контактам учителів-предметників з учителями інформатики й досить високому рівню підготовки вчителів.
На сучасному етапі розвитку школи педагогами розробляються сучасні методики та навчальні програми, застосовуються на практиці нові види уроків, які активізують розумову діяльність учнів, формують пізнавальний інтерес і мають розвивальний характер. З-поміж таких уроків виокремлюються інтегровані уроки. В їх основу покладено уроки географії, а інформаційне забезпечення здійснюється через комп'ютер. У цьому випадку комп'ютер дозволяє швидко здійснити необхідні обчислення, обробити велику кількість даних, дати порівняльну характеристику у формі діаграм або графіків, тобто допомагає побудувати навчання на базі великої кількості фактичного матеріалу, не доступного або важко доступного без використання комп'ютера. Особливо цікавими, на нашу думку, є такі уроки з тем «Клімат» і «Погода» в курсі фізичної географії та практично всі теми економічної географії, пов'язані з аналізом статистичних даних.
Звичайно, такі уроки не можуть проводитися часто. Вони вимагають ретельної і тривалої підготовки, їх успіх багато в чому залежить від готовності вчителів-предметників до співпраці, від їх сумісності. Однак коли всі ці фактори поєднуються, урок стає яскравим явищем у житті школярів. Є теми, які дозволяють інтегрувати не два, а кілька предметів. Найбільш логічно третім предметом є математика. Оптимальною формою проведення таких уроків ми вважаємо модульні уроки.
Як свідчить досвід, учителю зовсім не обов'язково самостійно займатися створенням презентацій та й інших програмно-методичних продуктів. На початковому етапі цілком достатнім може виявитися виконання учнями різноманітних творчих самостійних завдань з використанням тих чи інших засобів MS Office, що базуються на власних знаннях школярів, а згодом, у міру накопичення дидактичного матеріалу, використовувати його безпосередньо в навчальному процесі. Особливо ефективним є використання творчих завдань зі складання презентацій, тобто використовуючи програму MS Power Point.
Сучасна молодь, що зазвичай досить вільно почувається в комп'ютерному світі, сама шукає можливості використання комп'ютера під час виконання завдання. За таких умов викладач просто зобов'язаний докласти зусиль до найшвидшого освоєння та використання всіх корисних нововведень, які пропонує технологічний прогрес у викладанні географії. Це продиктовано самим життям. На жаль, іноді викладачу легше знайти тисячу причин для обґрунтування свого небажання, а може, й остраху увійти до комп'ютерного світу.
Хочемо розповісти про власний досвід проведення уроків з комп'ютерною підтримкою. У 10 класі було проведено урок узагальнюючого повторення «Глобальні проблеми людства», який мав форму захисту проектів, виконаних у вигляді комп'ютерних презентацій.
Метод проектів не новий, він народився в США у 20-ті роки XX століття. Зміст його полягає в самостійному освоєнні школярами навчального матеріалу та створенні конкретного продукту (проекту). При цьому самостійно одержані знання роблять процес навчання активним і особисто значущим, дозволяє школярам переживати ситуацію успіху, самореалізації.
Метод проектів є одним із методів активного навчання. Він чудово узгоджується з принципами сучасної освіти, зокрема такими, як:
- принцип навчання діяльності;
- принцип керованого переходу від діяльності в навчальній ситуації до діяльності в життєвій ситуації;
- принцип керованого переходу від спільної навчально-пізнавальної діяльності до самостійної діяльності учнів;
- принцип опори на попередній (спонтанний) розвиток;
- креативний принцип.
Робота над навчальним проектом передбачає розв'язання проблемних ситуацій, що вимагає від учасників освітнього процесу пошукових зусиль, спрямованих на розробку оптимальних шляхів його реалізації, обов'язковий публічний захист і аналіз результатів.
Захист проектів — це практичний шлях набуття навчального та соціального досвіду, активного включення в реалізацію життєвих планів особистості. Отже, під час роботи Над проектами панує творча робоча обстановка, в якій заохочується будь-яка самостійна робота, залучення нового, невивченого матеріалу, коли відбувається інтенсивне само- та взаємонавчання, створюються умови для саморозвитку творчої індивідуальності людини та розкриття його духовних потенцій.
У нашому випадку робота над проектом вимагала від дітей не лише знань у галузі географії, але й освоєння комп'ютерних технологій, вміння одержувати та обробляти інформацію з різних джерел, у тому числі й з Інтернету.
Робота проводилася в групах і складалася з кількох етапів.
Перший етап — розподіл завдань по групах, визначення обов'язків членів групи.
Другий етап — добір матеріалу з певної теми, його усвідомлення.
Третій етап — написання доповіді, складання стислого повідомлення з теми.
Четвертий етап — розробка сценарію слайд-фільму або комп'ютерної презентації.
Слайд-фільм є засобом ілюстрації розповіді доповідача. На цьому етапі не обійтися без допомоги вчителя інформатики, який допомагає створити комп'ютерні презентації, консультує з технічних питань, щодо роботи комп'ютерної програми Power Point.
П'ятий етап — захист проектів. Доповідач робить повідомлення з проблеми, асистент ілюструє його розповідь демонстрацією слайд-фільму, який допомагає більш наочно уявити та зрозуміти суть проблеми.
Ще один приклад — проведення залікового уроку в 10 класі з теми «Країни Європи». Учні складали залік на знання країн та їх столиць на комп'ютерах, оцінку виставляв також комп'ютер.
Слід відзначити високий інтерес школярів до подібних форм навчання і контролю. За наявності певних навичок роботи з комп'ютером багато дітей із задоволенням виконують творчі роботи, створюють комп'ютерні презентації з різних тем. Наприклад десятикласники підготували презентації з окремих країн, які не вивчаються в межах шкільної програми.
Н.О. Бондаренко, О.М. Мартинюк - вчителі географії;
О.М. Шевченко, вчитель інформатики Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст.
На початку третього тисячоліття суспільство зазнає швидких та фундаментальних змін у структурі й галузях діяльності. Корені багатьох змін криються в нових способах створення, збереження, передачі та використання інформації. Ми перебуваємо в стані переходу від індустріальної епохи до інформаційної. Це означає, що дедалі більша кількість людей відчуває потребу в опрацюванні постійно зростаючого обсягу інформації.
Комунікаційні та комп'ютерні технології посідають важливе місце в ході інтелектуалізації суспільства, розвитку системи освіти і культури. Освітнє середовище є одним з об'єктів процесу інформатизації. За умов переходу України до сучасного інформаційного суспільства дедалі більш актуальним стає питання про інтеграцію інноваційних методик навчання, насамперед інформаційних технологій, у традиційну шкільну методику. Національна доктрина розвитку освіти передбачає активне впровадження сучасних інформаційних технологій, які б забезпечували подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти. Стрижнем новітніх технологій є використання персонального комп'ютера. За своїми функціональними можливостями він уже сьогодні може стати практично ідеальним засобом навчання й підвищення пізнавальної активності школярів на уроках будь-якого типу. Дослідники відзначають необхідність «комп'ютерної підтримки підручника як засобу посилення функціональності змісту й забезпечення мотивації навчання».
Сьогодні інформаційні технології стали невід'ємною складовою сучасного світу, вони визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах революційних змін потребує і система навчання. Нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп'ютерні технології та Інтернет.
Адже вони дають змогу вчителеві краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Вчитель має можливість отримувати найсучаснішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет вчителя, він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового.
Під час проектування навчального процесу із застосуванням даної технології сформувалася модель діяльності, до складу якої увійшли змістовий, технологічний блоки та блок цілепокладання.
В їх структурі можуть бути виділені такі етапи:
1. Визначення вимог програми до змісту, результатів діяльності учнів з певного розділу за темами уроку.
2. Забезпечення відповідності дидактичних засобів (підручник, обладнання, роздатковий матеріал) розвивальним, навчальним і виховним цілям.
3. Вивчення можливостей навчальних програмових засобів (НПЗ) у досягненні цілей уроку.
4. Проектування навчальної, пізнавальної діяльності учнів на уроці з використанням НПЗ.
5. Розробка плану вивчення теми й технологічної карти уроку з дотриманням принципів навчання та санітарно-гігієнічних норм.
6. Управління діяльністю учнів на уроці з використанням комп'ютера.
7. Рефлексія.
Визначальними пріоритетами моєї практичної діяльності є особистісно орієнтований підхід, індивідуалізація й диференціація навчання, орієнтація на конкретного учня, його потенційні можливості як партнера, який свідомо здобуває знання, розвиває здібності, набуває досвіду спілкування в діалозі, аргументовано відстоює власну думку. Атмосфера доброзичливості та співробітництва, яку я намагаюся створити на своїх уроках, сприяє інтелектуальній розкутості учнів, вільному обміну думками, реалізації їх пізнавальних потреб і інтересів.
Саме інформаційно-комунікативні технології дозволяють модернізувати урок словесності, посилити діяльнісну активність учня в атмосфері пошуку та дослідження. Потужний потенціал комп'ютера як засобу навчання і його програмне забезпечення пов'язуються з такими факторами активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці, як наочність, емоційність, індивідуалізація навчання. Системи опрацювання текстової інформації, електронні таблиці, бази даних, графічні редактори — ці прикладні програми активно допомагають мені в процесі підготовки до занять дидактичних матеріалів, комп'ютерних мультимедійних презентацій, Web-сайтів тощо.
Ефект від використання комп'ютера на уроці досягається також за рахунок:
- збільшення обсягу самостійної роботи — індивідуальної, групової, фронтальної;
- інформаційної насиченості навчального матеріалу;
- активізації навчальної діяльності під час виконання учнями значної кількості завдань.
Таким чином, можна виділити основні напрями організації роботи з використанням комп'ютера на уроці.
1. Вивчення теми чи окремого завдання уроку учнями самостійно або в парах за допомогою певного програмного забезпечення. Роль учителя при цьому має фасилітативний характер.
2. Використання на уроці мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником (показ презентацій, схем, таблиць, інструкцій).
3. Використання Інтернету, компакт-дисків для виконання завдань творчого характеру.
4. Застосування різноманітних форм контролю знань (тестувань в електронному варіанті).
Основна перевага презентацій перед іншими комп'ютерними навчальними засобами полягає в динамічності, можливості вносити зміни в процес учіння, виправляти, доповнювати, враховуючи індивідуальні особливості конкретного учня чи колективу.
Цікавою формою перевірки навчальних досягнень учнів є тестові завдання в електронному варіанті. Практика показує, що за умови поєднання з іншими видами перевірки (творчими письмовими роботами, усним опитуванням) використання тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів до уроку й підвищує мотивацію навчальної діяльності.
Але є й проблеми на шляху використання інформаційно-комунікаційних технологій, а саме: нестача інформаційної техніки, навчальної літератури, підручників, інформаційна некомпетентність учителів.
Однак використання комп'ютера на уроці не вирішить усіх проблем, що переслідують учителя. Ніщо не зможе замінити мистецтва його слова, але доцільне методично обґрунтоване використання ІТ модернізує традиційні методи, прийоми, види навчальної діяльності школярів, допоможе вчителеві розкрити й розвинути творчі здібності, збагатить методичний інструментарій вчителя.
Звісно, підготовка викладача до такого уроку — це трудомісткий процес, який потребує навичок володіння комп'ютерною технікою, а також більше часу для підготовки. Як відомо, доступ до технічних засобів у викладача-предметника більш обмежений, ніж у викладача інформатики. Виникає запитання: як часто можна використовувати комп'ютер на уроках інших предметів, крім інформатики, адже урок із використанням інформаційних технологій відрізняється від традиційного? Відповісти на таке запитання однозначно дуже складно. По-перше, усе залежить від можливостей конкретного викладача, тобто від кількості уроків, які він зможе підготувати і провести з використанням інформаційних технологій. Це визначають специфіка предметної галузі, зміст конкретного уроку, дидактичні можливості програмних засобів, створених для цього предмета, якості технічних засобів та володіння ними викладача.
По-друге, це залежить від необхідності проведення такого уроку. Можливо, проведення уроку з конкретної теми буде ефективнішим у традиційній формі, тому не слід його перевантажувати технічними засобами. Аргументами для проведення такого уроку можуть бути: дефіцит джерел навчального матеріалу, можливість демонстрування в мультимедійній формі унікальних інформаційних матеріалів (картин, рукописів, відеоматеріалів тощо), візуалізація досліджуваних явищ, процесів тощо.
Підготовка мультимедійного уроку потребує ретельнішої підготовки, ніж традиційний урок. Сценарій уроку, його режисура — важлива складова підготовки до такого заняття.
Розробка уроку з використанням інформаційних технологій можлива тільки за наявності певного електронного ресурсу, або педагогічного програмного засобу, або власної презентації, або матеріалів із мережі Інтернет (викладач повинен мати можливість виходу в Інтернет).
Отже, готуючи навчальний епізод (кадр) і розглядаючи його як дидактичну одиницю, розробник повинен чітко уявляти, що він має на меті, якої саме навчальної мети хоче досягти.
Як би ретельно не було розроблено мультимедійний урок, багато що залежить від підготовки викладача. Проведення такого заняття схоже на роботу ведучого телевізійної передачі. Викладач мусить не тільки впевнено володіти комп'ютером, знати зміст уроку, а й вести його в хорошому темпі, невимушено, постійно залучаючи учнів до пізнавального процесу. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної діяльності, забезпечити позитивний емоційний фон уроку.
Отже, для розв'язання багатьох навчальних і виховних завдань нам необхідно будувати педагогічну діяльність таким чином, щоб на запитання про доцільність використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі позитивних відповідей було більше, ніж негативних.
Шевченко С.В., вчитель української мови та літератури
Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст.
У молодшого школяра краще розвинена мимовільна увага, яка стає особливо концентрованою, коли йому цікаво , навчальний матеріал вирізняється наочністю, яскравістю, викликає позитивні емоції. Тому цілком очевидна висока ефективність використання в навчанні медіа уроків. Наочність матеріалу покращує його засвоєння, бо задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий та емоційний. За умови системного використання ІКТ у навчальному процесі, в поєднанні з традиційними методами, можна значно підвищити ефективність навчання.
Комп'ютерні технології впливають не тільки на розвиток та освіту дитини, а й висувають певні вимоги до підготовки вчителя до проведення навчального процесу.
При застосуванні ІКТ потрібно враховувати:
- методична мета уроку і визначений нею тип уроку;
- гігієнічні вимоги до роботи учнів з комп'ютером;
- рівень підготовки класу;
- готовність учнів до нового виду навчальної діяльності.
Від того, наскільки учні добре знають прийоми роботи з комп'ютером, залежить темп і успіх уроку. Для слабо підготовлених дітей необхідно більше уваги приділяти технології роботи з технічними засобами. Найбільш підготовлені учні здатні швидко орієнтуватися в програмі і операційному середовищі. У цьому випадку завдання вчителя значно полегшується. Проте слід особливо звернути увагу учнів на дисципліну роботи з комп'ютером на уроці.
Орієнтовна схема уроку із застосуванням ІКТ
1. Постановка мети уроку - 2 хвилини.
2. Робота з комп'ютером - 10-12 хвилин.
3. Робота з підручником - 10-12 хвилин.
4. Закріплення - 10-20 хвилин.
5. Підбиття підсумків уроку, домашнє завдання - 4-5 хвилин.
Таким чином, ІКТ дають змогу вчителю розширити можливості звичайного уроку, використовувати звук і анімацію, швидкі посилання на раніше вивчений матеріал.
XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій та електронної культури, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, а знання - предметом відносним і ненадійним, бо швидко застарівають і потребують в інформаційному суспільстві постійного оновлення. Очевидно, що сучасна освіта - це безперервний процес, а роль учителя в цьому процесі - стати координатором інформаційного потоку. Безумовно, при цьому всебічна комп’ютеризація відкриває нові, ще не досліджені варіанти навчання.
В той же час питання щодо використання в процесі навчання початкової школи комп'ютерів досі викликає неоднозначну реакцію з боку вчителів. Усі згодні з тим, що деяка адаптація школи до століття інформаційних технологій необхідна. Єдиної думки про те, в чому вона повинна полягати, не існує.
Початкова школа в інтересах питань комп'ютеризації має досить значні відмінності від середньої школи. З кожним роком рівень комп'ютерної навченості молодших школярів зростає. Підростаюче покоління існує сьогодні не тільки в часі і в реальному просторі, а й у просторі медіа. Це об'єктивне явище необхідно враховувати в процесі модернізації освіти.
Якщо взяти за реальність існування нових засобів комунікації, виникає суттєва необхідність встановити доцільність і своєчасність використання нових інформаційних технологій у початковому навчанні. Для початкової школи це, очевидно, повинен бути час, коли сформовані методи пізнання навколишнього світу, адекватні віковому етапу розвитку дитини: спостереження, сенсорна та читацька діяльність. Такий підхід забезпечить розвиток емоційного шару процесу пізнання та доцільне застосування ІКТ у процесі навчання.
Розвиток здібностей учнів в початковій школі залежить від того, наскільки наочним і зручним для його сприйняття є навчальний матеріал. Урок повинен бути яскравим, ефективним, емоційним, а головне - продуктивним.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Впровадження в процес навчання молодших школярів ІКТ забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і сприяє збагаченню змісту навчання, надає йому логічний і пошуковий характер, активізує пізнавальний процес, розвиває творчі здібності учнів.
Яворська О.А., вчитель початкових класів
Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст.
РІШЕННЯ
Матеріали педагогічної ради
Олександрівської ЗШ І-ІІІ ступенів з проблеми «Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання, як умова підвищення якості сучасної освіти», рішення та рекомендації з даної проблеми.
Заслухавши і обговоривши виступи вчителів з проблеми «Використання ІКТ навчання, як умова підвищення якості сучасної освіти» педагогічна рада ухвалила:
1. Відмітити роботу вчителів: Мазур В.М. – 1 клас, Бондаренко І.А. – 2 клас, Яворської О.А. – 3 клас, Чорногор І.В. – 4 клас, Шевченко С.В. – української мови та літератури, Онуфрієнко О.І. – світової літератури, Бондаренко Н.О. – географії, Шевченка О.М. – інформатики, Коваленко Н.Ю – педагога-організатора, які активно розробляють і впроваджують ІКТ у навчальний процес.
2. Із 16 вчителів 13 мають сертифікат «Основи ІКТ».
3. Вчителю інформатики постійно проводити навчання з вчителями по використанню можливостей всесвітньої мережі Інтернет.
4. Всім вчителям працювати над умінням створювати свої блоги, наповнювати шкільний сайт.
Немає коментарів:
Дописати коментар