середа, 10 червня 2015 р.

Тишківська ЗШ І-ІІІ ступенів №2


Виступи


Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання як умови підвищення якості сучасної освіти

   Зміна пріоритетів і цінностей освіти в Україні зумовлена переходом від індустріального виробництва до інформаційно-комунікаційних технологій, що змінює всі аспекти життя й діяльності суспільства в цілому та окремої людини зокрема. В умовах динамічного розвитку суспільства, глобальної взаємозалежності та конкуренції на ринку праці, необхідності широкого використання інформаційних ресурсів особливого значення набуває інформатизація освітньої сфери. Вона стає не лише феноменом педагогічної реальності, а і професійно-ціннісною орієнтацією, невід’ємною умовою діяльності педагогів і школярів. 
   Інформаційні технології є важливим інструментом поліпшення якості освіти, оскільки дозволяють необмежено розширити доступ до інформації, урізноманітнюють технології тощо. Застосування інформаційних технологій докорінно змінює роль і місце педагога та учня в системі «учитель-учень». Інформаційні навчальні технології - це не просто передаточна ланка між учителем та учнем, вони сприяють реалізації особистісно-зорієнтованого підходу в навчанні. 
     Основними шляхами реалізації цього напрямку модернізації освіти є: 
  • сучасне технічне забезпечення навчальних закладів;
  • інформатизація навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів шляхом упровадження інформаційно-комунікаційних засобів освіти;
  • перехід на якісний рівень формування регіональної інформаційно-комунікативної інфраструктури;
  • інтеграція інформаційного середовища освіти в єдиний світовий інформаційний простір;
  • ефективне використання мережі Internet як доступу до джерел інформації незалежно від місця їх розташування; 
  • активізація самоосвітньої діяльності учнів за допомогою якісного, прикладного, програмного забезпечення з навчальних дисциплін. 
     Усе це наводить на думку, що за період навчання в школі вже неможливо передати дітям ту кількість знань, яка стане їм у пригоді протягом життя. Конкретна інформація, яку ми можемо дати нашим учням, становить тільки невелику частину будь-якої галузі знань. Безумовно, кожний учитель прагне, щоб його уроки були змістовними, емоційно насиченими. відповідали б тенденціям сучасної освіти. Залишали яскравий слід у душі дитини. На допомогу приходить опосередкованість спілкування як золота ниточка, що з’єднує сам процес здобуття знань із життєвим досвідом на основі використання найсучасніших інформаційно-комунікаційних технологій. 
     В епоху стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій небажано обмежувати процес навчання тільки шкільним уроком (навіть найудосконалішим)! Навчальна діяльність не обмежується очним форматом спілкування (уроком), а передбачає й самостійну роботу учня в позаурочний час. Таку роботу можна планувати в кількох варіантах: усна, письмова (у зошитах), на комп’ютері (презентації, прес-релізи, кліпи тощо), в Інтернеті (форуми, чати, у програмі дистанційного навчання). 
     Позитивні сторони Інтернет-діалогу відзначено М.Зубрицькою: «Світова павутина створила фантастичні умови поширення літератури, оскільки кожному широко відчиняє двері для інтерактивного спілкування з глобальною аудиторією… Через свою феноменальну природу створює унікальні умови для індивідуалізованого простору сприйняття та середовище для відкритого безособового спілкування».
    Одним із головних завдань освіти сьогодні є підготовка учнів до швидкого сприйняття й опрацювання великих обсягів інформації, озброїти їх сучасними засобами та технологіями роботи, сформувати в них інформаційну культуру. І цим має займатися кожний учитель, а не лише вчитель інформатики. Учитель повинен розуміти ту роль, яку він може відігравати у формуванні особистості інформаційної цивілізації. Щоби сформувати інформаційну культуру в учнів, учитель і сам мусить володіти такою культурою. 
   Привити смак до систематичного застосування інформаційно-комунікаційних та інноваційних педагогічних технологій, мультимедіа й Інтернету в повсякденному житті стало першочерговим завданням навчального закладу.
   Сьогодні важливо не стільки володіти певним обсягом інформації, скільки вміти самостійно набувати нові знання. Використовуючи всю різноманітність інформаційних ресурсів, зокрема друковане слово, аудіо- та відеоматеріали, електронні мережі.
   Майбутнє нашої освіти за системою навчання, що вкладається у схему учень – технологія – вчитель,коли викладач перетворюється на педагога-методолога, технолога-консультанта, а учень стає активним учасником процесу навчання. 
   Тобто, якщо в навчальній системі учень – учитель – підручник з’явиться новий елемент – комп’ютер , то зміст учительської праці істотно зміниться: основним буде не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності. 
   Тож чималий дидактичний потенціал інформаційних навчальних технологій буде розкрито лише за умови, коли провідна роль у навчально- виховному процесі належатиме вчителеві, а комп’ютер стане третім партнером у педагогічній взаємодії. 
  Зростання інформаційної культури й інформатизація суспільства сприяє забезпеченню національних інтересів, зростанню продуктивності праці, удосконаленню соціально - економічних відносин, збагаченню духовного життя й подальшій демократизації суспільства.


Виступ 
заступника директора з НВР 
Тишківської ЗШ І-ІІІ ступенів №2 
Кудрянової Т.А.


     Стрімке зростання обсягів інформації й упровадження інформаційних технологій в усі сфери життєдіяльності людини висувають перед педагогами важливі завдання щодо підготовки молоді до життя й активної діяльності в умовах глобалізації, модернізації й інформатизації всього суспільства. На сьогодні, без використання інформаційно-комунікаційних засобів не можливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів. Комп’ютерну грамотність на сьогоднішній день слід розглядати як критерій загальної професійної підготовки вчителя, який повинен володіти основними поняттями та термінами інформатики, розуміти будову і принципи роботи комп’ютерної системи, вдосконалювати навички практичного використання програмного забезпечення. Сучасний рівень розвитку ІКТ значно розширює можливості доступу до інформації для учителів та учнів, створює середовище, метою якого є підготовка майбутнього покоління до життя в інформаційному суспільстві. Тому нині є актуальною проблема формування і розвитку інформаційної компетентності вчителя
     Кожен вчитель загальноосвітнього навчального закладу, незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї кваліфікації, повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства.
   Сьогодні, коли більшість навчальних закладів забезпечені комп'ютерами, мультимедійними проекторами, інтерактивними дошками та іншою технікою, ми як і раніше розмірковуємо про доцільність використанні цих благ цивілізації на уроці.
    Однією з причин використання нових інформаційних технологій в освітньому процесі є те, що викладачі змушені постійно вирішувати дилему - як "укласти" зростаючий обсяг навчального матеріалу в невелике число годин, яке має тенденцію до скорочення.
   Комп'ютер реально стає сьогодні незамінним помічником вчителя та учня в опануванні інформаційними потоками, допомагає моделювати та ілюструвати процеси, явища, об'єкти та події. Більшість вчителів зазначають, що учні часто випереджають багатьох освітян в використанні комп'ютерів і телекомунікаційних технологій. Особливо важливим є те, що, сучасні комп'ютерні технології в поєднанні з новітніми освітніми технологіями стають ефективними для підготовки учнів з визначеним набором освітніх компетенцій, які мають підготувати молодь до майбутнього життя в сучасному інформаційному суспільстві.
   Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є створення навчальних презентацій, які на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій є одним з найефективніших методів представлення та вивчення будь-якого матеріалу. Мультимедійні презентації дозволяють підійти до процесу навчання творчо, урізноманітнити способи подачі матеріалу, поєднувати різні організаційні форми проведення занять з метою отримання високого результату, при мінімальних витратах часу на навчання.
  Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Мультимедійні презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об'єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані. Іншими словами, використання мультимедіа-презентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об'єкту, який досліджується. 
     Використання презентацій дозволяє вчителеві зручно й ефективно візуалізувати статичну й динамічну інформацію, самостійно готувати завдання, підбирати навчальний матеріал, що відповідає змісту конкретної теми з будь-якої базової дисципліни. У традиційному навчанні підготовка уроку викликає низку труднощів, які пов’язані з необхідністю продемонструвати учням статичні та динамічні елементи. З цього приводу слід відзначити, що підготовані і методично продумані слайдові презентації – це найкращий вид унаочнення (карти, таблиці, схеми, фото, документи, завдання, шаблони виконання завдань), який не потребує матеріальних затрат (звичайно потрібен проектор) та може швидко змінюватися за бажанням вчителя.
   Для підготовки мультимедіа-презентації вчитель може скористатися як добре відомим програмним засобом – Microsoft PowerPoint, так і спеціалізованими редакторами: Macromedia Flash, Picasa, Photodex ProShow та ін. Зокрема, програма Picasa (Google, Inc.), дозволяє легко виокремлювати статичні й динамічні зображення з Інтернету; зручно, швидко проектувати як слайд-шоу, так і навчальні фільми; додавати до проекту текстові й звукові коментарі; створювати колажі із статичних зображень тощо.
   Розмова викладачів різних дисциплін про варіанти використання мультимедійних презентацій закономірна. Адже багато хто з нас переросли первинну ейфорію від нових можливостей і дозріли до серйозної розмови про те, яке місце презентації на сучасному уроці.
    Звичайно, найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка діє на кілька органів чуття, і запам’ятовується вона тим краще й міцніше, чим більше каналів сприймання було активовано. Звідси й та роль, яка відводиться мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання. Ще Я.А. Коменський у своїй праці "Велика дидактика” писав: "...Усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...”
     Досліджуючи відгуками багатьох педагогів, які висловлюють свої думки на освітніх форумах та у блогах, і на основі власних спостережень можу зазначити, що використання презентаційних матеріалів на уроках допомагає:
  • раціоналізувати форми подачі інформації (економія часу на уроці);
  • підвищити ступінь наочності;
  • отримати швидкий зворотний зв'язок;
  • відповідати науковим і культурним інтересам і запитам учнів;
  • створити емоційне ставлення до навчальної інформації;
  • активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • реалізувати принципи індивідуалізації та диференціації навчального процесу;
  • підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу учнями;
  • проводити уроки на сучасному рівні, високотехнологічно;
  • готувати конкурентоспроможну особистість;
  • скоротити терміни освоєння предмета.
    За способом використання презентації в основному розділяють на дві групи: презентації для супроводу доповіді (лекції) і індивідуальні проекти. Перша органічно вписується в структуру уроку, супроводжуючи розповідь учителя. Друга є однією з провідних форм особистісно-орієнтованого навчання.
    Особливо цікавими є презентації-загадки, коли отримуючи певну інформацію на початкових слайдах, учні відгадують відповідь на запитання. Така форма дозволяє проводити різні види роботи – фронтальну, групову, індивідуальну. Ефективним прийомом аналізу і узагальнення навчального матеріалу є створення таких завдань самими учнями, або завдання поставити запитання до вже готових презентацій( у цьому випадку учні дуже активні якщо робота проводиться в групах – одна група ставить запитання по темі, друга створює презентації з елементами відповіді).
   Дуже психологічними є безтекстові презентації, що супроводжуються музикою та несуть емоційне навантаження – наприклад «Голодомор», «Війна», «Крути», «Афганістан».
    І нарешті, слід зауважити, що найбільш незамінними презентації стають при викладенні тем по історії культури та економіки. В першій - це твори, автори, тенденції, віртуальні екскурсії в музеї (до речі тут пригодиться новий ресурс від Google – Арт-проект - http://www.googleartproject.com), в другій – цифри, діаграми, графіки.
    Щодо учнівських презентацій то незамінними вони є у позаурочній діяльності – для різного роду проектів, виховних заходів.
   Загалом форми і місце використання презентації (або навіть окремого її слайда) залежать, звичайно, від змісту уроку, виховного заходу, цілей заняття, які ставить перед собою і учнями учитель. Вони можуть використовуватися на наступних етапах (з відповідною метою і наповненням):
1. При вивченні нового матеріалу. Дозволяє подавати дидактичний і навчальний матеріал різноманітними наочними засобами. Застосування особливо вигідно в тих випадках, коли необхідно показати динаміку розвитку будь-якого процесу.
2. При закріпленні навчального матеріалу. Для учня – це засіб самоперевірки, стимул до навчання. Для вчителя – засіб якісного контролю засвоєних знань.
3. При перевірці і проведенні самостійних та контрольних робіт. Поряд з усним - забезпечує і візуальний контроль результатів (тестування).
4. При вирішенні завдань навчального характеру. Допомагає виконати малюнок, скласти план рішення і контролювати проміжні і остаточний результати самостійної роботи за цим планом.
5. Для поглиблення знань. Використовується як джерело додаткового матеріалу до уроку.
6. Для виготовлення дидактичного матеріалу. Використовується при обмеженні матеріальних носіїв інформації.
     Робота над презентацією, її публічне представлення, захист позитивно впливає на розвиток у дітей навичок спілкування з допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, дає додаткову мотивацію до вивчення предмета сприяє підвищенню рівня сприйняття інформації, виробленню в учнів власної точки зору, вміння її аргументувати і відстоювати, а отже сприяє і підвищенню успішності учня.
   Безперечним плюсом презентації, створеної в PowerPoint, є можливість варіювати об’єм матеріалу, методичні прийоми використання в залежності від цілей уроку, рівня підготовленості учнів, вікових особливостей. У випадку необхідності вчитель може замінити текст, малюнок, діаграму, чи просто сховати лишні слайди. Ці можливості дозволяють максимально налаштовувати будь-яку раніше розроблену презентацію під конкретний урок і конкретних учнів.
Розробники мультимедійних презентацій виділяють наступні етапи підготовки мультимедійної презентації:
  • написання сценарію;
  • розробка дизайна;
  • підготовка медіа фрагментів (тексти, ілюстрації, відео, аудіо фрагменти);
  • підготовка звукового супроводу;
  • тестування.
  Але в основному є загальні рекомендації, виконання яких приведе вас до створення ефективної презентації.
     Презентація має бути короткою, доступною і композиційно цілісною. Тривалість не повинна бути більшою ніж 20-30 хв. Для демонстрації слід підготувати не більше 20-25 слайдів (показ одного слайда займає бл. 1 хв., плюс час для відповідей на питання). В презентації не має бути нічого лишнього. При створенні слід використовувати готові шаблони при виборі стилю.


Підготувала Бойко С.Ю., вчитель англійської мови

Протокол
Витяг
з протоколу № 5
засідання педагогічної ради
від 12 травня 2015 року
Присутні : 

1. Зазимко Н. В. 9. Щербань В. А. 
2. Кудрянова Т. А. 10. Ахмет В. А 
3. Могила К. В. 11. Спічка В. В. 
4. Савченко Л. М. 12. Кожухар Г. І. 
5. Бойко С. Ю . 13. Кислиця Н. В. 
6. Рябченко В. І. 14. Насулич І. В. 
7. Завалко О. І. 15. Бевзюк В. М. 
8. Миронець С. М. 

Порядок денний :
1. Використання інформаційно – комунікативних технологій навчання як умова підвищення якості сучасної освіти. 

Слухали : 

1. Заступника директора з НВР Кудрянову Т. А. , яка зазначила , що тема заочної педагогічної ради надзвичайно актуальна на сучасному етапі. Адже, зміна пріорітетів і ціностей освіти в Україні зумовлена переходом від індустріального виробництва до інформаційно-комунікативних технологій, що змінює всі аспекти життя й діяльності суспільства в цілому та окремої людини зокрема. Інформаційні технології є важливим інструментом поліпшення якості освіти, оскільки дозволяють необмежено розширити доступ до інформації, урізноманітнюють технології тощо. 
   Застосування інформаційних технологій є важливим інструментом у руках педагога, воно докорінно змінює роль і місце учителя та учня в системі «учитель – учень». Інформаційні навчальні технології – це не просто передаточна ланка між учителем та учнем, вони сприяють реалізації особистісно-зорієнтованого підходу в навчанні. 
   Познайомила присутніх з основними шляхами реалізації цього напрямку модернізації освіти. 
    Одним із головних завдань освіти сьогодні є підготовка учнів до швидкого сприйняття й опрацювання великих обсягів інформації , озброїти їх сучасними засобами та технологіями роботи, сформувати в них інформаційну культуру. І цим має займатися кожен учитель, а не лише вчитель інформатики. Щоби сформувати інформаційну культуру в учнів, учитель і сам мусить володіти такою культурою. Майбутнє нашої освіти за системою навчання, що вкладається в схему учень – технологія – вчитель, коли викладач перетворюється на педагога-методолога, технолога-консультанта, а учень стає активним учасником процесу навчання. 
    Тобто, якщо в навчальній системі учень – учитель – підручник з’явиться новий елемент – комп’ютер, то зміст учительської праці істотно зміниться: основним буде не передача знань, а організація самостійної пізнавальної діяльності. 

Виступили: 

1. Бойко С. Ю. – учитель англійської мови, яка зазначила, що інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту, графіки, але й анімації, відео та звуку. Мультимедійні презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об’єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані. Використання мультимедіа-презентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об’єкту, який досліджується. 
2. Могила К. В. – учитель української мови та літератури сказала, що однією з причин використання нових інформаційних технологій в освітньому процесі є те, що викладачі змушені постійно вирішувати делему – як «укласти зростаючий обсяг навчально матеріалу в невелеке число годин, яке має тенденцію до скорочення». 
3. Завалко О. І. – учитель історії поінформувала присутніх про використання інформаційно-комунікаційних технологій у позаурочній діяльності для різного роду проектів, виховних заходів. 
4. Рябченко В. І. – учитель географії сказала, що сам собою комп’ютер у школі проблеми розвитку географічної освіти не розв’язує, треба ще «навчити» його методичного мистецтва, а це, як свідчить практика, зовсім не просто. Щоб досягти успіху необхідно розв’язати психолого-педагогічні проблеми цього навчання, ефективно використовувати їх у конкретних ситуаціях, що виникають у навчальному процесі з географії. 
5. Бевзюк В. М. – учитель математики та інформатики, зазначила, що навчання за допомогою інформаційних технологій підвищує позитивну мотивацію учнів до навчання, активізує пізнавальну діяльність, розвиває мислення і творчі здібності дитини, формує активну житттєву позицію в сучасному інформаційному суспільстві. 
6. Кислиця Н.В. – учитель першого класу, зазначила, що введення у навчальний процес такого технічного засобу, як комп’ютер, потребує комплексної гігієнічної і психо-педагогічної оцінки в аспекті можливого негативного впливу на здоров’я учнів під час їхньої роботи в кабінетах комп’ютерної техніки. 
7. Спічка В. В. – учитель початкових класів, зазначила, що у початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання. 
8. Ахмет В. А. - учитель початкових класів, сказала, що раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер з використанням комп’ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. 
9. Кожухар Г. І. – учитель початкового навчання, зазначила, що використання ІКТ на уроках у початковій школі передбачає в основному орієнтування на роботу з програмним забезпеченням ігрового й навчально-тренувального характеру. 
10. Щербань В. А. – вчитель фізики сказав, що вчитель повинен рости і рухатися вперед разом зі своїми учнями, йти в ногу з часом. А час вимагає знань та вмінь використовувати інформаційно-комунікаційні технології у своїй роботі. Сучасну дитину не можливо виховати без використання у навчанні та вихованні новітніх комп’ютерних технологій. 

Рішення


Вирішили: 

З метою використання інформаційно-комунікаційних технологій у практиці своєї роботи педагогічному колективу школи: 
1. Використовувати ІКТ на різних етапах уроку. 
2. Активніше залучати школярів до створення електронних презентацій з різних дисциплін. 
3. Практикувати проведення інтегрованих уроків інформатики та інших предметів. 
4. При використанні ІКТ в початковій школі орієнтуватися на роботу з програмним забезпеченням ігрового та навчально-тренувального спрямування. 

Голова педради: Зазимко Н. В. 
Секретар: Могила К. В.

Немає коментарів:

Дописати коментар