четвер, 11 червня 2015 р.

Глинянський НВК


Протокол № 3

pасідання педагогічної ради
Глинянського НВК
від 12 березня 2015 року

Тема: Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання, як умова підвищення якості сучасної освіти

Присутні:
11 членів педагогічного колективу.
Відсутні :
1 член педколективу з поважних причин.

Черга денна :
1. Використання інноваційних технологій.
(Доповідач – вчитель географії Комарист О.А.)
2. Мультимедіа в початковій школі.
(Доповідач - вчитель початкових класів Чуприна Т.П.)
3. Ігрові комп’ютерні програми на уроках математики.
( Доповідач - вчитель математики Преподобна Л.В.)
4. Використання інформаційно - комп’ютерних технологій в початковій школі та використання інтернету для самовираження та самопізнання.
(Доповідач – вчитель початкових класів Жиленко О.А.)
5. Використання інформаційно - комп’ютерних технологій на уроках.
(Доповідач – вчитель початкових класів Морозюк Л.П.)
     Найчастіше проводжу такі уроки, як урок-експедиція, урок-семінар, урок-гра, урок-КВК.
     У своїй роботі використовую комп’ютер на різних типах уроків: засвоєння нових знань; узагальнення і систематизація умінь і навичок.
     Можна виділити найбільш перспективні напрями використання комп’ютерів у процесі навчання в школі:
  • імітаційне графічне моделювання різних процесів і явищ;
  • організація географічних дидактичних ігор;
  • створення банків даних, що містять різну інформацію, необхідну для розв’язання навчальних проблем.
       Тому слід визнати, що комп’ютер не підміняє вчителя, а лише змінює його функції в процесі навчання. При цьому не знижується роль традиційних засобів навчання, вони лише доповнюються, особливо при здійсненні організації самостійних робіт учнів, проблемного навчання.
      Нестандартні підходи розвивають активне ставлення учнів до навчальної роботи в класі, сприяють розвитку логічного мислення, бажання пізнавати причини явищ природи і процесів суспільстві.
     Пізнавальна активність школяра виражається в прагненні вчитися, переборюючи труднощі на шляху одержання знань, у докладанні максимуму власних вольових зусиль і енергії в розумовій роботі. Йдеться не лише про зовнішню активність, а й головним чином про внутрішню, розумову активність учнів, про творче мислення.
     Нові інформаційні технології навчання надають потужні й універсальні засоби отримання, опрацювання, зберігання, передавання, подавання різноманітної інформації, полегшують виконання рутинних, технічних, пов’язаних із дослідженням різних процесів і явищ або їх моделей, розкривають широкі можливості щодо істотного зменшення навантаження під час навчально-пізнавальної діяльності.
    І ця діяльність, результати якої приносять задоволення, стимулюють бажання працювати, набувати нових знань, природно, приваблює учнів.
    Сучасні персональні комп’ютери і програми дозволяють не тільки організовувати найпростіші тести, але й моделювати навчальні ситуації з допомогою анімації, звуку, фотографічної точності.
    Застосування комп’ютерної технології робить привабливими і по-справжньому сучасними уроки. Завдяки ІКТ відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підбиття підсумків проходять об’єктивно і вчасно.
    Узагальнивши результати наукових досліджень і досвід творчих педагогів можна виділити наступні моменти використання ІКТ для уроків:
  • підвищення цілеспрямованості навчання;
  • посилення мотивації діяльності учнів;
  • застосування активних методів і форм роботи на уроці;
  • прискорення темпу навчальних дій;
  • краще запам’ятовування, відтворення вивченого матеріалу.
      Важливе місце на уроках посідає використання презентацій. Подача матеріалу таким чином є набагато ефективнішою, а найголовніше – сприяє пізнавальному інтересу учнів. На такому уроці вчитель залишається одним з головних джерел інформації, а мультимедійні технології використовуються для підсилення наочності та більш зрозумілого пояснення навчального матеріалу.
      Окрім демонстрації презентацій ставлю перед учнями завдання створення мультимедійних презентацій, що дозволяє не тільки передавати учням суму знань, а й навчити здобувати ці знання самостійно з допомогою можливостей глобальної мережі Internet.
   Особливо актуальним використання інформаційних технологій під час підготовки та проведення лабораторних та практичних робіт на уроках біології та хімії. Сьогодні матеріальне забезпечення кабінетів не дозволяє проводити такі роботи в повному обсязі з повним виконанням поставленої мети. У такому разі можуть бути використані віртуальні лабораторні роботи, призначені для візуалізації об’єктів вивчення та виконаних дій над ними.
     Отже, використання інформаційних технологій сприяє підвищенню пізнавальної активності учнів, дозволяє здійснювати особистісний підхід до учнів та поетапне засвоєння знань, умінь і навичок. ІТ – це не тільки потужний інструмент, а й повною мірою третій партнер у педагогічній взаємодії. Переваги застосування інформаційних технологій виявляються саме в розв’язанні психологічних проблем, пов’язаних з розвитком особистості учня та підвищенням ефективності процесу навчання.

Вирішили:
1. Використовувати інноваційні технології в навчально-виховному процесі, як умову підвищення якості освіти.
2. Ділитися досвідом з питань впровадження інноваційних технологій.

По другому питанню слухали вчителя початкових класів
Чуприну Т. П . В своїй доповіді вона зазначила, що термін «мультимедія» означає взаємодію візуальних та аудіо ефектів під керуванням інтерактивного забезпечення. Мультимедіа дає можливість використовувати різні способи подання інформації , поєднувати текст, графіку аудіо – та відеоінформацію, анімацію. Цифрове кодування інформації, яке використовується в мультимедіа, дає змогу зберігати на компакт – дисках велику кількість інформації.
   Сьогодні мультимедіа –технології – один із перспективних напрямків у інформатизації навчального процесу. Мультимедіа – технології здатні забезпечити середовище для формування і розвитку ключових компетентностей, до яких належать інформаційна і комунікативна .
   Упровадження в педагогічний процес мультимедіа – технологій виявило ряд позитивних чинників. По –перше, допомагає активізувати навчальний процес, по –друге, поліпшити сприймання матеріалу за рахунок унаочнення, мультиплікацій, музики, відео, по- третє, керувати процесом навчання.
   Мультимедійні матеріали можна використовувати на різних етапах уроку: для активізації опорних знань, у процесі пояснення нового матеріалу, для тренування навчальних дій, для контролю та самоконтролю знань, умінь, навичок молодших школярів.
    Усі мульмедійні матеріали, які використовуються в практиці початкового навчання на такі види:
1) мультимедіа –презентація;
2) мультимедіа- тренажери;
3) електронні навчальні комплекти;
4) мультимедійні ресурси Інтернету.
      Мультимедіа – презентація дає змогу здійснювати взаємозв’язок з об’єктами або процесами, що зображуються на екрані, імітувати реальність, яку неможливо продемонструвати в умовах традиційного навчання.
     На уроках природознавства,наприклад, використання мультимедіа презентації допомагає спостерігати за північним сяйвом, вулканом тощо.
     Мультимедіа –тренажери дають можливість учням початкових класів практично застосовувати здобуті знання.
     Це цікаві, пізнавальні, зручні у користуванні комп’ютерні програми із яскравими малюнками, цікавими текстами, які допомагають значно підвищити рівень знань з української та англійської мов, математики.
     Вчителі початкових класів мають змогу використовувати такі мультимедіа – тренажери як «Дитячий тренажер грамотності», «Аліса вивчає українську мову», «Українська абетка», «Буквар Котигорошко», «Грамотійка та її друзі», «Бджілка Жу- жу», «Зачаровані числа», «Пан Коцький розмовляє англійською».
     Електронні мультимедійні підручники розкривають конкретну тему згідно з навчальною програмою та містять засоби для її пояснення.
  Кожну програму створено як невеличку гру, враховуючи віковий, психологічний, фізіологічний стан та розумовий розвиток учня початкових класів.
     Крокуючи сходинками, сторінками, підручника, учні знайомляться з основними поняттями інформатики, оволодівають умінням роботи за комп’ютером, одержують комп’ютерну підтримку засвоєння таких предметів як українська та англійська мови, природознавство, математика.
  Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей: памяті , просторової уяви, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання. Життя маленького учня стає цікавішим. А нові яскраві підручники не тільки допомагають у навчанні, а й створюють гарний піднесений настрій. Бо допомагають долати труднощі у навчанні, цікаві герої- дівчинка Ганнуся, гномик Мудрунчик, хлопчик Олесь з другом – роботом.
    Електронна хрестоматія – програмний навчальний засіб, який містить літературно – художні друковані твори, твори образотворчого мистецтва, музичні твори.
  Мультимедійні Інтернет –ресурси дають змогу вчителеві разом з учнями здійснювати віртуальні подорожі до відомих музеїв, картинних галерей, визначних пам’яток історії та культури як нашої країни, так і інших країн.
    Фонохрестоматія з музики забезпечує слухання музики, демонстрацію пісні, виконання пісні.
   Також створено електронні навчальні посібники «Анатомія людини», «Природознавство», «Тварини нашої планети», «Рослини нашої планети», «Анатомія», які містять озвучені тексти, тестові завдання, тематичні ігри, різні цікавинки.
    Застосування І К Т створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення та виховання любові до навколишнього світу . На уроках з використанням комп’ютера учитель стає консультантом, партнером, ,помічником дитини у навчальному процесі, бо він просто залучає всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності.

Вирішили:
1. Застосовувати ІКТ в початкових класах на різних етапах уроків української та англійської мов,математики, природознавства , музичного мистецтва, образотворчого мистецтва.
2. Сприяти розвитку розумових здібностей учнів шляхом використання ІКТ.

   По третьому питанню слухали вчителя математики, яка в своїй доповіді зазначила, що сьогодні використання комп'ютерних техноло­гій можна вважати тим новим способом передачі знань, який відповідає якісно новому змісту нав­чання й розвитку особистості школяра, дає змогу йому з цікавістю вчитися, самостійно знаходити джерела інформації, розвиває дисципліну інтелек­туальної діяльності. З іншого боку, комп'ютерні технології дозволяють учителю ставити перед учнем пізнавальні й творчі завдання, які школяр може вирішувати за допомогою ком­п'ютерних навчальних програм.
  Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики сприяє ефективності навчання, підвищує в учнів інте­рес до нього, допомагає всебічному розвитку дитини, що в свою чергу забезпечує виконання Державного стандарту в галузі "Математика".
   Ефективність занять із використанням комп'юте­ра досягається завдяки високій активності учнів на уроці. Обсяг вправ, виконаних школярами на цих за­няттях, значно перевищує їх кількість на звичайних уроках. Крім того, під час роботи з комп'ютером учень може самостійно оцінити результати своєї праці, виявити прогалини у власних знаннях та має змогу їх ліквідувати. Робота з комп'ютером стимулює творчу ініціативу дітей у самостійному здобутті знань, створює емоційно-позитивну атмосферу в процесі навчання.
    Щоб в учнів не виникало враження, що комп'ю­тер використовують лише як ігровий апарат, систематично використовую його на уроках, а також пропоную вправи, які б викликали інтерес до математики, розвивали логічне мислення.
    У програмі «СХОДИНКИ 2004» за допомогою гри «Математичний космодром» учні активно повторюють дії віднімання і додавання натуральних чисел, а гра «Курчата» дає змогу добре запам’’ятати та швидко віновити порядок дій у прикладах, гра «Телевізор» сприяє успішному засвоєнню таблиці множення.
     Як переконує досвід, учні краще навчаються, коли їх не примушують виконувати завдання, а зацікавлю­ють ними. Для цього вчителю необхідно навчитися співпрацювати з учнем, пропонуючи йому для ви­конання цікаві евристичні завдання. Працюючи над виконанням таких завдань, здібні учні зможуть розкривають й активізують свої можливості, а ті з учнів, хто невпевнений у своїх знаннях, — розвивають ініці­ативність, кмітливість і мислення.
     Саме тому використання нових навчально-ігро­вих комп'ютерних програм на уроках роблять процес навчання цікавим для дітей. Створення в процесі навчання проблемних ситуа­цій і розгортання навколо них пошукової діяльності учнів допомагає формувати в школярів стійкий пізнавальний інтерес до навчального предмета, зокрема, математики, сприяє самореалізації, само­розвитку учнів, становленню особистості, здатної без сторонньої допомоги оволодівати знаннями і способами діяльності.
    З метою надання методичної допомоги вчителям початкових класів в організації вивчення молод­шими школярами табличних та позатабличних ви­падків множення й ділення у межах сотні використання електронного навчального посібника "У пошуках скарбів" відповідно до програми з математика для 1—4-х класів загальноосвітніх нав­чальних закладів, затвердженої наказом Міністерс­тва освіти і науки, молоді та спорту України від 12 вересня 2011 року № 1050)*, граючись, учні мимовільно засвоюють і закріплю­ють складні поняття, уміння і навички. Самостійна робота за комп'ютером — основний засіб поступо­вого переходу від звичної ігрової до нової складнішої навчально-пізнавальної діяльності.
    Організаційно-технологічні можливості застосування посібника полягають, перш за все, у наданні змоги працювати в різних режимах: учитель може використовувати його під час проведення уроків, а учні отримають додаткову можливість навчатися в зручний для себе час, у зручному місці і зручному темпі.
    Особливістю електронного посібника є й те, що він може бути і довідником, і тренажером, і репети­тором. Важливим моментом у його використанні є пришвидшення праці вчителя, наприклад, за раху­нок економії часу під час пошуку потрібного навчального матеріалу.
    Матеріал електронного посібника викладено в логічній послідовності та в доступній для сприйняття учнями формі. Спочатку розпочинається робота з вивчення таблиці множення й таблиці ділення або позатабличних випадків множення і ділення, а потім комп'ю­терні дидактичні ігри, сприяють вивченню учнями початкових класів табличних та позатаб­личних випадків множення й ділення, спрямовані на розви­ток логічного мислення, просторової уяви й форму­ють початкові геометричні знання, розширюють кругозір.
   Дидактична гра-тренажер виховує, розвиває у дитини пам'ять, увагу, уяву, інтелект і фантазію; під­вищує ефективність роботи учнів, розвиває пізна­вальні інтереси та здібності дітей. Процес навчання стає захоплюючим і цікавим
     Гра "Математичні розмальовки" допомагає учням повторити випадки табличного множення і ділення. Якщо учень правильно розв'яже приклади на пов­торення табличних випадків множення й ділення, то зможе розфарбувати обраного героя мультфільму. Якщо приклад буде розв'язано правильно, фарба автоматич­но забарвить певну ділянку зображення.
  Гра «Математичне лото». Ці завдання пропонують герої мультфільму "При­годи в Простоквашино".. Якщо учень правильно виконає завдання, у квадраті з'явиться частина зображення обраних персонажів.
   Математичні завдання, подані в ігровій формі на комп'ютерному моніторі, викликають зацікавленість не тільки у школярів початкової школи, а й основної також. Захопившись грою, учень непомітно для себе зможе розв'язати значну кількість вправ.
    Складовою електронного навчального посібника є також тестові завдання, які допомагають виявити рівень засвоєння знань із запропонованої теми.
     Контроль знань і вмінь учнів є важливою лан­кою процесу навчання школярів. Від того, як він організований, на що націлений, істотно залежить ефективність усієї навчальної роботи.
 Гра «Математичний мільйон»
     За допомогою дидактичної комп'ютерної гри "Математичний мільйон" активізується інтерес та увага школярів, розвиваються пізнавальні здібності, кмітливість, уява, закріплюються одержані знання, вміння і навички. Ця гра збагачує процес мислення, розвиває саморегуляцію, тренує вольові якості дитини.
 Гра «Математичні ребуси»
   Розв'язування ребусів на уроках математики сприяє творчій діяльності учня, активізує його кмітливість. Вправне використання та­кого дидактичного матеріалу на уроці значно підви­щує мотивацію учнів до навчання, знімає напругу під час занять, активізує розумову діяльність.
 Гра «Геометричні розмальовки»
   Граючи в гру "Геометричні розмальовки", учні мають змогу розфарбовувати зображення, що складаються з геометричних фігур.
Розв'язування завдань з логічним навантаженням
    Одним з основних засобів формування логічних умінь є система вправ і завдань, ефективність яких визначається продуманістю їх змістового характеру.
    Математичний конструктор
  Дані завдання доцільніше використовувати під час індивідуальної роботи учнів за комп'ютером, бо школяреві цікавіше самому складати зображення з геометричних фігур, а не стежити за роботою вчителя. У даній грі навчальний матеріал з геометрії засвоюється учнями під час виконання різних кон­структорських завдань.
   Граючи в ігри "Многокутники" та "Просторові фігури", діти ознайомлюються з геометричними фігурами.
  На своїх уроках використовую також і електронні навчальні посібники «Алгебра 7-9», «Геометрія 7-9», «Математика 5», «Математика 6». Під час роботи активізується діяльність учнів, підвищується рівень самостійності оволодінні знаннями, уміннями та навичками, підсилення мотивації та інтересу до навчання, а також підручник виступає засобом самоосвіти учнів.
    Електронні посібники використовую на різних етапах уроку: перевірка домашнього завдання, актуалізація та мотивація навчальної діяльності, сприйняття та усвідомлення нового матеріалу, формування та вдосконалення умінь та навичок, підсумок уроку та домашнє завдання.
  Сполучаючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатної імітувати інші іграшки й всілякі ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини тим рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на її дії й запити, якого їй так часом не вистачає. Справа в тому, що саме комп'ютерні ігри є одним з найпоширеніших мультимедійних засобів навчання дітей, окрім того ігри з комп'ютером виконують ряд навчально-виховних функцій, основні серед яких - мотиваційна, розвивальна та дидактична.

Вирішили:
1.Сприяти систематичній роботі учнів за комп’ютером.
2. Використовувати на уроках ігрові моменти під час вивчення математики.

По четвертому питанню слухали вчителя початкових класів
    Жиленко О.А., яка в своїй доповіді зазначила, що ХХІ століття – століття комп’ютерної технології. Інформаційна культура є одним із компонентів загальної культури сучасної людини. Знання комп’ютера – вимога часу.
    Учні оволодівають основними навичками роботи з комп’ютором. Ознайомлюються з його можливостями, розвивають логічне мислення, шляхом роботи з начальними програмами одержують комп’ютерну підтримку знань та навичок, набутих на інших уроках, вчаться використовувати комп’ютер .
    Результати діагностування пізнавальних здібностей учнів свідчить про те, що:
  • зріс рівень розвитку пізнавальних здібностей учнів;
  • завдяки програмі, яка розпізнає і показує помилки, учні уважніше виконують завдання;
  • розширюється кругозір школярів.
    Сучасне українське суспільство переживає справжній інформаційний вибух. Це зумовлює і більш активну природу навчання, яка визначає новіф освітні технології, що застосовуються у творчому процесі. Використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках передбачає в основному орієнтування на роботу з програмним забезпеченням ігрового й навчально-тренувального характеру. Діапазон використання комп'ютера в навчально-виховному процесі дуже великий : від тестування учнів до обліку їхніх особистісних інтересів і можливостей. Комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання. При цьому комп’ютер є потужним засобом підвищення рівня навчання. Обов’язкове вивчення інформатики з 2-го класу вже давно стало вимогою часу, оскільки формування інформаційної компетентності молодшого школяра є одним з ефективних засобів його розвитку в сучасному суспільстві.
    Отже, введення змістової лінії ознайомлення з ІКТ в Державний стандарт початкової освіти є позитивним нововведенням. Спільні зусилля вчителів, науковців, методистів і керівників різних рівнів дадуть очікуваний результат інформатизації початкової освіти і виведуть юне покоління на високий рівень ІКТ-компетентності.
   Для молодшого школяра знання починаються від здивування і задоволення, від одержання відповідей на запитання, які виникають у нього в процесі отримання інформації під час пізнання навколишнього світу. Завдання вчителя – зробити цей процес цікавим і навчити дитину здобувати знання. Важливою складовою є ознайомлення учня з властивостями інформації, з інформаційними процесами в навколишньому світі та в комп’ютері.
    ІКТ значно розширили можливості подачі навчальної інформації.
   Застосування кольорів, графіки, звуку, сучасних засобів відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації й середовища, створювати презентації, що дає змогу підсилити мотивацію діяльності учня. Не тільки новизна роботи з комп’ютером, але й можливість регулювати подачу навчальних завдань за ступенем складності, заохочення правильних рішень позитивно позначаються на мотивації.
   Застосування комп’ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підбиття підсумків проходять об’єктивно і вчасно.
    У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
    Використовуючи комп’ютер, учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів. Не слід забувати про безпеку життєдіяльності учнів під час роботи з сучасними засобами ІКТ тощо. Розумний підхід до використання ІКТ, дотримання режимно-гігієнічних, безпечних правил користування комп’ютерною технікою та засобами мультимедіа неодмінно дадуть позитивні результати в навчально-виховному процесі учнів початкових класів.
    Хочу зупинитися на використанні проектної технології. Що набула особливої популярності на початку ХХІ століття, і яка відчутно спонукає учнів до самостійної пошукової діяльності. Під час роботи над проектом учні вчаться виділяти, аналізувати, синтезувати потрібний матеріал у великому потоці інформації, вдосконалюють навички усного та писемного мовлення, роботи в групі. Під час підготовки та створення презентації діти мають змогу розвивати навички виступати перед аудиторією, стисло формулювати думки, структурувати доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості; чітко представляти результати досліджень за допомогою діаграм; аналізувати факти, порівнювати, компонувати, доводити, класифікувати, планувати.
    Створюючи презентацію, учні набувають умінь користуватися матеріалом з Інтернету . При розробці веб-сайту учасники переймають досвід ефективно спілкуватися з іншими школярами країни, всього світу; набувають умінь збирати та обробляти інформацію, використовувати засоби електронних комунікацій; оволодівають навичками посилатися на використані джерела інформації. Учні можуть також навчитися правильно планувати свій час і виконувати роботу відповідно до критеріїв та вимог, розвивати мислення, аналізуючи результати проведеного проекту.
     «Інтернет - це потрібно. Інтернет – це зв’язок з усім світом», знайомі висловлення, істинність яких у сучасної людини не викликає сумніву. Для учнів початкової школи - «весь світ» поки ще полягає в їхньому оточенні рідних людей, вчителів, однокласників, друзів, знайомих…І оскільки пізнання світу людей активно починається саме з моменту вступу дитини до навчального закладу, завдання вчителя – класного керівника – бути єднальним ланцюжком між певними ланками комунікативних складових життя маленького учня, бути «завжди поруч».
   Сайт допомагає вчителю вирішити організаційні, інформаційні питання, втілити в життя творчі задуми, створити серед учнів і батьків класного колективу відчуття «місця зустрічі». Сайт допомагає в опануванні різних предметних тем, навчає «вчитися дистанційно», об’єднує школярів та вчителя в одну сім’ю. Робота електронної пошти та «форми зворотнього зв’язку» дає змогу безперервно спілкуватися, вирішувати «гарячі» життєві питання або просто обмінюватися думками, емоціями…

Вирішили:
1. Спрямовувати навчально-виховний процес на формування духовного світу особистості, утвердження загально-людських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів шляхом використання інформаційно - комп’ютерних технологій.
2. Працювати над розв’язанням актуальних навчальних проблем шляхом запровадження нових комп’ютерних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини.

     По п’ятому питанню слухали вчителя початкових класів Морозюк Л.П., яка зазначила, що сьогодні інформаційні технології – невід’ємна частина нашого життя. Їх застосування надає змогу інтенсифікувати процес навчання, зробити його наочнішим і динамічнішим, скоротити час на вивчення теми, підвищити рівень сприйняття і розуміння учнями матеріалу, формувати уміння працювати з інформацією, формувати дослідницькі уміння, розвивати комунікативні здібності.
   Уроки з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій мають велике значення в початкових класах. Ще К.Д.Ушинський помітив: «Дитяча природа вимагає наочності». Ми знаємо, що учні 1-4 класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їхнє навчання, застосовуючи якомога більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи у процес сприйняття нового не тільки зір, а й слух, емоції, уяву.
    Використання ІКТ на різних уроках у початковій школі дає змогу перейти від пояснювально-ілюстрованого способу навчання до діяльнісного, за якого дитина стає активним суб’єктом навчальної діяльності. Це сприяє усвідомленому засвоєнню знань учнями.
  Використання комп’ютера можливе на всіх етапах навчання. Але слід пам’ятати, що комп’ютерна підтримка повинна бути одним із компонентів навчального процесу і застосовуватися там, де це доцільно.
  Учням мого класу дуже подобаються уроки з використанням ІКТ. У своїй практичній діяльності створюю і використовую презентації кількох видів.

Серед них:
1. Лекції – відеоряд, який може бути представлений текстом, малюнками, відео матеріалами, схемами і діаграмами. Необхідний матеріал поступово виводжу на екран в ході уроку, що дає змогу поетапно розглядати основні питання теми.
2. Задачник і тренажери, які містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці та вдома.
3. Тести, які використовуються для оперативної перевірки якості знань учнів.
  Таким чином презентація допомагає мені організувати пояснення нового матеріалу, доповнюючи розповідь, евристичну бесіду, діалог, вирішення проблемної ситуації.
    Наприклад, на уроках математики за допомогою слайдів демонструю приклади, схеми задач, ланцюжки для усної лічби, математичні розминки. На слайдах є обов’язково позитивний герой, який оцінює правильну відповідь.
  Для уроків навчального курсу «Я і Україна» створюю презентації-фільми. Презентація з використанням анімації допомагає не тільки скласти яскравий, емоційний і в той же час науковий образ, а й активізує пізнавальну діяльність учнів і допомагає в роботі над формуванням поняття та його запам’ятовуванням. Анімаційні ефекти дають змогу продемонструвати учням, як здійснюється кругообіг води в природі, рух Землі навколо Сонця.
   Особливо цікавими за допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, місця, де вони жили і творили, інсценізування окремих епізодів з творів, складання плану, словникова робота, чистомовки, скоромовки – все стає можливим, якщо використовувати ці сучасні методи. Щоб перевірити засвоєння матеріалу доцільно використовувати тести, кросворди, ребуси, шаради – все це робить урок захоплюючим, а отже таким, що запам’ятовується.
    Коли замінюються слайди презентація дає змогу продемонструвати картини художників на уроках малювання та читання, зразки виробів і етапи роботи на уроках праці.
   Нові інформаційні технології дають змогу на новому рівні проводити не тільки уроки, а й позакласну роботу: бесіди, свята, позакласні заходи, батьківські збори, здійснюємо віртуальні екскурсії в різні куточки нашої великої планети, пізнаючи навколишній світ.
   При підготовці презентації стараюсь залучати учнів свого класу. Іноді в кінці уроку повідомляю тему наступного і пропоную бажаючим дітям дібрати цікаві матеріали, підготувати невеличкий виступ. Використання дитячих матеріалів у презентаціях багаторазово підвищує мотивацію дітей, особливо авторів матеріалів. У даному випадку учень виконує роль учителя, коментуючи зміст власної роботи. Це допомагає дітям не тільки засвоїти матеріал уроку, а й навчитися здійснювати простий пошук інформації.
   Але потрібно пам’ятати про практичну спрямованість презентацій і намагання замінити вчителя на уроці. Щоб цього не вийшло я розробила деякі рекомендації:
1.Слайди повинні бути синхронізовані з текстом. Презентація має доповнювати, ілюструвати те, про що йдеться на уроці.
2. Не захаращувати окремі слайди зайвою інформацією.
3. Вся презентація повинна бути витримана в одному стилі. Оформлення всіх слайдів повинно бути одним шрифтом, кольором, товщиною різних ліній.
4. Не робити занадто строкате тло з безліччю об’єктів. Якщо задум потребує саме такого тла, а замінити його на менш строкате немає можливості, необхідно зробити тло менш яскравим.
5. У презентації не потрібно використовувати музичний супровід, якщо, звичайно, він не несе смислового навантаження, це стосується і анімаційних ефектів.
      А перш за все, не забувати про здоров’я дітей: проводити фізкультхвилинки, гімнастику для очей.
   Існує дуже багато ефективних вправ для очей. Наведу приклади декількох вправ, які я використовую:
1. Заплющити очі, сильно напружуючи очні м’язи, на рахунок 1-4, а потім розплющити очі, розслабити м’язи очей, подивитися вдалину на рахунок 1-4. Повторити 4-5 разів.
2. Подивитися на перенісся і затримати погляд на рахунок 1-4. До стомлення очей не доводити. Потім подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
3. Не повертаючи голови, подивитися праворуч і зафіксувати погляд на рахунок 1-4, потім подивитися вдалину і праворуч та зафіксувати погляд на рахунок 1-6. Аналогічно проводяться вправи, але з фіксацією погляду ліворуч, вгору, вниз. Повторити 3-4 рази.
4. Перевести погляд швидко по діагоналі: праворуч угору – ліворуч униз, потім поглядом вдалину на рахунок 1-6, потім вгору – праворуч і подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
     Практично на будь-якому шкільному предметі можна застосовувати комп’ютерні технології. Важливо одне – зробити урок по-справжньому розвивальним, пізнавальним і допомогти учням сформувати вищий рівень самоосвітніх навичок, умінь орієнтуватися у бурхливому потоці інформації.

Вирішили:
1. Продовжувати використовувати інформаційні комп’ютерні технології на уроках в початкових класах.
2. Для збереження здоров’я дітей застосовувати різні види вправ для відпочинку.


Голова педради Морозюк Т. М.
Секретар Жиленко О. А.


Немає коментарів:

Дописати коментар