пʼятниця, 22 травня 2015 р.

Дружелюбівський НВК

Виступи

Вчитель фізики Дружелюбівського НВК
Буймистер І.В.


Для вирішення завдання розвитку творчих здібностей школярів при навчанні фізиці необхідно перш за все знати особливості творчого процесу в розвитку цієї науки і її технічного застосування.


(В. Г. Розумовський)


    Чи потрібний комп'ютер на уроках фізики? Яка його роль на уроках фізики? Його застосування принесе користь або шкоду? На ці питання продовжуються спори педагогів, психологів і медиків. Комп'ютеризація йде такими темпами, що опісля декілька років комп'ютери будуть в будь-якій школі. Тому саме зараз необхідно розробляти методичні рекомендації по застосуванню комп'ютера на уроках, обґрунтування по міждисциплінарній взаємодії. Насамперед, необхідно створити електронні учбові програми, які повинні відповідати шкільній програмі, і методичні посібники з їх використання, електронні підручники, задачники, репетитори із зручним і зрозумілим для кожного інтерфейсом. Багато що з перерахованого вже видане і навіть направлене в школи, тепер залишається все це освоїти і навчити педагогів різних предметів застосовувати електронні навчальні посібники на своїх уроках.

   ФІЗИКА – наука, в якій математичне моделювання являється важливим методом дослідження. Сьогодні окрім теоретичної і експериментальної фізики можна виділити третій розділ – обчислювальну фізику. Одним з найбільш перспективних напрямів використання інформаційних технологій у фізичній освіті є комп'ютерне моделювання фізичних процесів і явищ. Комп'ютерні моделі легко вписуються в традиційний урок, дозволяючи вчителеві продемонструвати на екрані комп'ютера багато фізичних ефектів, а також дозволяють організувати новий нетрадиційний вигляд учбової діяльності. 

   Інформаційно-комунікаційні технології – це поєднання інформаційних технологій з комунікаційними для вирішення різноманітних задач сучасного освітньо-інформаційного процесу.

    Інформаційно-комунікаційні технології містять якісно нові можливості для навчання і розвитку дитини, а тому потребують перегляд змісту й організації форм навчання.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
· зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів;
· ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікації, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях;
· індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, самостійно працювати з навчальним матеріалом, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви;
· самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, в результаті чого удосконалюються навички самоконтролю;
· здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність.
    Для ефективного залучення учнів в учбову діяльність з використанням комп'ютерних моделей необхідні індивідуальні роздаткові матеріали із завданнями і питаннями різного рівня складності. Ці матеріали можуть містити наступні види завдань:
     Ознайомлювальне завдання. (Призначення моделі, управління експериментом, завдання і питання по управлінню моделлю).
  Комп'ютерні експерименти. (Провести прості експерименти по даній моделі по запропонованому плану, питання до них і результати вимірювань).
       Експериментальне завдання. (Спланувати і провести ряд комп'ютерних експериментів).
       Тестові завдання. (Вибрати правильну відповідь, використовуючи модель)
  Дослідницьке завдання. (Провести експеримент, що доводить деяку запропоновану закономірність, або спростувати її; самостійно сформулювати ряд закономірностей і підтвердити їх експериментом.
    Творче завдання. (Придумати завдання, вирішити його, поставити експеримент для перевірки отриманих відповідей).
    Планування уроків фізики із застосуванням комп'ютера потрібно починати з ретельного вивчення можливостей програмних учбових продуктів. Комп'ютер може бути застосований на будь-якому уроці, тому необхідно спланувати, що і коли застосувати для ефективнішого результату. Для цього я використовую такі форми проведення уроку, як урок-лекція, урок-залік, узагальнюючий урок, урок-дослідження, урок-ділова гра, інтегрований урок, урок-семінар. Застосування комп'ютерних програм, проведення перерахованих уроків дозволяють мені успішно поєднувати уроки на комп'ютерах із звичайними уроками фізики, що забезпечує своєчасне виконання навчального плану. Досвід використання мною комп'ютера на уроках дозволяє запропонувати наступні принципи комп'ютерної підтримки уроків фізики:
•Комп'ютер не може повністю замінити вчителя. Тільки вчитель має можливість зацікавити учнів, збудити в них допитливість, завоювати їх довіру, він може направити їх увагу на ті або інші аспекти предмету, що вивчається, винагородити їх зусилля і змусити вчитися.
•Методика проведення уроку фізики з використанням комп'ютера залежить від підготовленості вчителя і від програм, що забезпечують комп'ютерну підтримку.
•Реальний експеримент необхідно проводити завжди, коли це можливо, а комп'ютерну модель слід використовувати, якщо немає можливості показати дане явище.
•Неможливо використовувати комп'ютер на кожному уроці, оскільки це приведе до порушення санітарних норм і спричинить погіршення здоров'я школярів.

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВИКЛАДАННІ ФІЗИКИ

       Сучасний етап у розвитку освіти характеризується активним упровадженням у навчальний процес інформаційних технологій. В епоху інформаційного буму, коли в повсякденному житті учень стикається з цілою навалою знань, що сприймаються ним через різноманітні технічні засоби, ми повинні намагатись на такому самому сучасному рівні подавати навчальну інформацію і в шкільному соціумі.
Використання ІКТ у викладанні фізики повинно, насамперед:
1.Викликати і підтримувати зацікавленість учнів у досконалому оволодінні предметом.
2.Досягти здобуття учнями стійких знань із предмета, зокрема з фізики.
3.Установлювати міжпредметні зв'язки.
     Комп'ютерна техніка допомагає розв'язувати низку проблем у викладанні шкільної фізики.
  Вивчення явищ, які не можна продемонструвати в умовах шкільного фізичного кабінету(наприклад, явища мікросвіту, короткочасні або довготривалі процеси).

    Демонстрація на екрані відео, зображення реальних дослідів, комп'ютерна обробка відеоряду дає можливість використати можливості комп'ютерної техніки для кількісного аналізу перебігу процесів.

    Вивчення будови і принципу дії фізичних приладів. За допомогою комп'ютерних програм можна відтворити перебіг процесів, отже, учням легше уявити ланцюжок фізичних процесів, що забезпечують роботу приладу.
      Проведення віртуальних лабораторних робіт у випадках, коли є утруднення щодо реального експерименту, або як доповнення до нього.
     Моделювання фізичних ситуацій, що наведено в умові фізичної задачі, допомагає учням чітко зрозуміти умову, й уявити процеси про які йдеться.
  Запровадження засобів мультимедіа в навчальний процес стає нагальною потребою сьогодення, але й потребує не тільки техніки, якісних пакетів програм, а й додаткової підготовки вчителя.
   Навчально-комп'ютерний комплекс у цілому замінює набір ТЗН (телевізор, кінопроектор, кодоскоп).
   Використання комп'ютерних презентацій, створених учителем(або й учнями) у редакторі PowerPoint, більш зручний у випадку, якщо в комплекті з інтерактивною дошкою є пульт дистанційного управління.
   До НКК для кабінету фізики доцільно додати веб-камеру, бо без неї значно звужуються можливості використання НКК, важливі саме для вивчення фізики.
   ППЗ з фізики, створені «Квазар-мікро», є цікавими і перспективними розробками, але для якісного використання в навчальному процесі вони потребують суттєвого редагування.
    Є потреба в створенні україномовної комп'ютерної відеотеки та бібліотеки програм, що містять інтерактивні моделі.
     Використання комп'ютерних технологій аж ніяк не виключає реальних дослідів, а й має їх доповнювати. Варіанти поєднання віртуального й реального експериментів вибирає вчитель під час підготовки до уроку.
      Не вагаючись, можна назвати такі переваги використання ПК:
     Допомагає отримати інформацію в будь-якому вигляді (фото, рисунок, графіка, текст, відео, звук), змоделювати процес, причому цим процесом можна керувати;
      Дуже впливає на мотивацію учнів до навчання, дає найбільш об'єктивну оцінку рівня знань учнів;
Дає змогу самому учневі під час індивідуальної роботи обирати швидкість і складність роботи;
Допомагає краще контролювати роботу учнів;
Враховує індивідуальні особливості учнів.



Список використаної літератури:
1. Використання інформаційних технологій на уроках фізики в основній школі. // Інтернет ресурси.
2. Використання інформаційних технологій на уроках фізики. // Бібліотека журналу Фізика в школах України. – Основа, 2007, 200ст.
3. Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
4. Карпова Л.Б. Використання персонального комп’ютера на уроках фізики. // Фізика в школах України. – Основа, 2008, №17, 32ст.
5. Мельник Л.С. Формування ключових компетентностей методами інтерактивного навчання. //Фізика в школах України. – Основа, 2008, №5, 32ст.
6. Наволокова Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя. // Основа, Х.:, 2009, 120ст.
7. Національна доктрина розвитку освіти.
8. Рябченко Ж.В. Використання комп’ютера під час проведення уроків досліджень. // Фізика в школах України. – Основа, 2010, №11-12, 88ст.


Вчитель початкових класів
Божемовська В.А.
Дружелюбівський НВК


    Сучасний світ усе більше залежить від інформаційних технологій, які використовують у всіх сферах громадського життя. Для мільйонів людей комп’ютер перетворився на звичайний атрибут повсякденного життя, незамінного помічника в навчанні, роботі й під час відпочинку. Він позбавив людину рутинної праці, спростив пошук здобуття необхідної і своєчасної інформації, спілкування.
    Сьогодні актуальним є питання про комп’ютеризацію шкіл, яка має три основні цілі:
1) забезпечення загальної комп’ютерної грамотності ( у цьому випадку комп’ютер є об’єктом вивчення).
2) розвиток вищих психічних функцій, формування якостей особистості – освіченості, самостійності, критичності, відповідальності;
3) Використання комп’ютера як засобу підвищення ефективності навчання.
    У навчальному процесі комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання, тобто можливі два напрямки використання комп’ютерних технологій. У першому випадку засвоєння знань. Умінь і навичок веде до усвідомлення можливостей комп’ютерних технологій під час виконання різноманітних завдань. У другому – комп’ютерні технології є потужним засобом підвищення ефективності навчально – виховного процесу.
   Комп’ютер є добрим помічником для викладача. Засосування ІКТ дозволяє вчителеві не тільки урізноманітнити традиційні форми навчання, а й виконати певні завдання:
1) підвищувати мотивацію й наочність у навчанні;
2) диференціювати роботу учнів під час виконання тренувальних вправ;
3) полегшити моніторинг знань і вмінь учнів.
   Використання електронних засобів на уроках дозволяє зробити викладання ефективним, змістовним й емоційним для учнів. Навчання з використанням ІКТ є для дітей творчим процесом, від якого можна отримати задоволення. Учні можуть використовувати комп’ютер у підготовці до уроків, розвиваючи творче мислення, уміння знаходити інформацію, аналізувати та систематизувати її. Викладач у свою чергу за допомоги комп’ютерної анімації може створювати на уроці ігрову пізнавальну ситуацію, у результаті чого більшість дітей підвищує мотивацію до навчальної діяльності.
   Мультимедійні уроки порівняно зі звичайними мають більш високу ефективність у розвитку мислення учнів, оскільки дотримують основного принципу дидактики – наочність, що забе5спечує більш повне засвоєння матеріалу школярами, підвищує емоційне сприйняття і розвиває всі види мислення в дітей.
   Використовуючи ІКТ на уроках забезпечує ефективне досягнення розвивальних і виховних цілей, які визначає вчитель:
1) виховувати вміння працювати з інформацією;
2) виховувати повагу до предмета, інтерес до його вивчення;
3) розвивати творчу то розумову діяльність учнів, їхні інтелектуальні можливості;
4) формувати вміння чітко та зрозуміло викладати свої думки;
5) розвивати просторову уяву учнів.
    Урок , проведений із використанням мультимедійних засобів, має незаперечні переваги:
1) навчальний матеріал поданий ілюстративно;
2) поліпшується засвоєння нового матеріалу, оскільки в результаті переважання наочно – образного мислення школярі краще спрймають інформацію;
3) підвищується активність дітей на уроці;
4) з’являється можливість оперативного тестування.
  Слід зауважити, що комп’ютерні технології допомагають учителеві підготувати цікавий, пізнавальний урок, але і забезпечують можливість брати участь у навчальни вебінарах, проходити додаткові курси з предмета в режимі онлайн.
Переваги застосування ІКТ на уроках
  • індивідуалізація навчання;
  • інтенсифікація самостійної роботи учнів;
  • зростання обсягу виконаних на уроці завдань;
  • розширення інформаційних потоків під час користування Інтернетом;
  • використання різноманітності форм роботи, завдяки яким підвищується мотивація й пізнавальна активність школярів;
  • можливість ввести ігровий момент;
  • прискорення процесу запису визначень. Оскільки вчителеві не доводиться повторювати текст кілька разів ( він вивів його на екран ) , учневі не доводиться чекати . поки вчитель повторить йому фрагмент ;
  • стимулювання вчителя до професійного зростання й подальшого освоєння комп’ютера;
  • освоєння учнями сучасних інформаційних технологій. На уроках, інтегрованих з інформатикою, учні опановують комп’ютерну грамотність і вчаться за допомогою комп’ютера розв’язувати рівняння, будувати графіки, креслення, готувати тексти, малюнки. Це – можливість для учнів проявити свої творчі здібності.
Можливі недоліки і проблеми застосування ІКТ
  • Відсутність у деяких учнів комп’ютера в домашньому користуванні.
  • Багато часу займає підготовка до уроку з використанням комп’ютерної техніки.
  • Бракує комп’ютерного часу на всіх4
  • За недостатньої мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику.
  • Комп’ютер негативно впливає на поставу дитини;
  • Під час роботи за комп’ютером дитина перебуває під впливом електромагнітного випромінювання;
  • Погіршення зору через регулярну роботу за комп’ютером;
  • Перенапруження суглобів рук;
  • Комп’ютерна залежність. 
Підготувала: вчитель Гетенко Н.В.



   У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу.
  Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів надають велику увагу на виховання дитини і його сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер його улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються і його улюблені герої і захоплення. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку.
   Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа-засобів.
   Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
  Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
  Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
  Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити, Якого йому так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
   Що ж таке ІКТ?
   Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації.
 Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.
   При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Такому уроку властиво таке:
  • Принцип адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини;
  • Керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання;
  • Інтерактивність і діалоговий характер навчання; 
  • ІКТ мають здатність "відгукуватися" на дії учня і вчителя; "вступати" з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп'ютерного навчання;
  • Оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
  • Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером;
  • Необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі.
   Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: При поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
При цьому комп'ютер виконує такі функції:
1. У функції вчителя комп'ютер являє собою:
• джерело навчальної інформації;
• наочний посібник;
• тренажер;
• засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:
• засіб підготовки текстів, їх зберігання;
• графічний редактор;
• засіб підготовки виступів;
• обчислювальна машина великих можливостей.
При проектуванні уроку вчитель може використовувати різні програмні продукти:
1. Мови програмування - за їх допомогою вчитель може скласти різні програмні продукти, які можна використовувати на різних етапах уроку, але їх застосування для викладача-предметника важко. Складання проекту за допомогою мови програмування вимагає спеціальних знань і навичок і великих трудовитрат.
2. Можливо при підготовці та проведенні уроку використання готових програмних продуктів (енциклопедій, навчальних програм і т.п.). Використання комп'ютерної технології при вивченні хімії, фізики в середній школі відкриває широкі можливості для створення та використання складного наочно-демонстраційного супроводу на уроці або при виконанні лабораторної роботи. Крім того, при повторенні пройденого матеріалу учень самостійно відтворює всі демонстраційні експерименти, які вчитель показував на уроці. При цьому він може перервати експеримент, зупинити його чи повторити ту частину, яку погано засвоїв. Такий підхід розвиває ініціативу і сприяє підвищенню інтересу учнів до досліджуваного предмета.
3. Велику допомогу при підготовці та проведенні уроків надає вчителю пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint.
4. Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
5. Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.
6. Електронні презентації дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
Переваги використання ІКТ
• Індивідуалізація навчання;
• Інтенсифікація самостійної роботи учнів;
• Зростання обсягу виконаних на урок завдань;
• Розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
• Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту: вирішиш вірно приклади - відкриєш картинку, повставляєш правильно всі букви - продвінешь ближче до мети казкового героя.
   Комп'ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни шкільного кабінету, але за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть відсталі учні охоче працюють з комп'ютером.
   Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.
   Цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: Допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і все подальше освоєння комп'ютера.
   Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня
   Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні.
  На уроках, інтегрованих з інформатикою, учні оволодівають комп'ютерною грамотністю і вчаться використовувати в роботі з матеріалом різних предметів один з найбільш потужних сучасних універсальних інструментів - комп'ютер, з його допомогою вони вирішують рівняння, будують графіки, креслення, готують тексти, малюнки для своїх робіт. Це - можливість для учнів проявити свої творчі здібності;
   Але, поряд з плюсами, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення.
Існуючі недоліки та проблеми застосування ІКТ
• У вчителів недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
• Недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
• Відсутність контакту з учителем інформатики;
• У робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
• Складно інтегрувати комп'ютер у поурочні структуру занять;
• Не вистачає комп'ютерного часу на всіх;
• У шкільному розкладі не передбачено час для використання Інтернет на уроках;
• При недостатній мотивації до роботи учні часто відволікаються на ігри, музику, перевірку характеристик ПК і т.п;
• Існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.
    Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняній загальноосвітній школі в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів.
    Інформатизація істотно вплинула на процес придбання знань. Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань. 
     Використання ІКТ на уроках української мови та літератури 
    Національна освіта в Україні потребує пошуків нових шляхів, нових підходів до викладання основ наук у загальноосвітній школі, а української мови та літератури особливо, тому що вона є важливим фактором формування національної свідомості та мовної особистості.
   Одним із таких нових підходів є використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках української мови та літератури . Комп’ютерні інформаційні технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації , кого навчають, засобом здійснення якого є комп’ютер. Тому при підготовці до уроку вчителю потрібно не лише дотримуватися основних дидактичних принципів і систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін., а й використовувати всі можливості сучасної техніки. Адже необхідно навчити кожну дитину швидко освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності велику кількість інформації. Щоб учні активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили результати своєї праці і могли їх оцінити дуже важливим компонентом є організація процесу навчання.
   Допомогти вчителю налагодити навчальний процес на сучасному рівні може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій. Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання індивідуальним, мобільним, цікавим. Працюючи з комп’ютером учитель краще оцінить здібності і знання дитини, зрозуміє її.
    Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах уроку: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, а найдоцільніше при контролі.
    Нові інформаційні технології надають величезні можливості вчителям у розвитку здібностей дітей. Особливо це корисно для роботи з обдарованими дітьми: з’явились умови надати талановитим учням доступ до більшої кількості потрібної інформації. Для відстаючих школярів також є можливість надолужити прогаяне.
    Окрім того, впровадження нових форм дидактичної взаємодії словесника і учнів, що передбачає залучення сучасної техніки є конструктивним шляхом розв’язання такого, сказати б, стратегічного завдання, як виховання творчого читача. Тому й важливо всім учасникам педагогічного процессу набувати практичних навичок пошуку та використання інформації і в Інтернеті (базова інформація на серверах, різноманітні бази даних провідних бібліотек, наукових центрів, вищих навчальних закладів, музеїв), і на електронних носіях.
  Вчителі-словесники розуміють, що, набуваючи нових знань, читаючи нову корисну літературу, учень розвивається, пізнає невідоме і в майбутньому зможе цим скористатися. Тому також необхідно звертати увагу на використання комп’ютера на уроці і вдома, в позаурочний час.



ВИСНОВКИ

   Досягнення у сфері комп’ютерних технологій та комунікацій, масова комп’ютеризація та розвиток ефективних інформаційних технологій привели до якісної зміни інформаційної складової розвитку сфер виробництва, науки, соціального життя. Інформація, тісно пов’язана з управлінням та організацією, перетворилася в глобальний ресурс людства, багаторазово збільшуючи його потенційні можливості в усіх сферах життєдіяльності.
    Отже, нині комп’ютерні технології набули широкого використання у педагогічній діяльності. Застосування новітніх інформаційних технологій в навчальному процесі зумовлено з одного боку, необхідністю підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого – необхідністю більш ефективної передачі знань, що має на меті підвищення рівня якості інформаційної компетентності та компетенції майбутнього працівника.
   Актуальність використання ІКТ у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в повчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навчаного (аудіальний, кинестетічеській, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня. 
   Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д. 
    Практика доводить, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення.

                                                                                                  Підготувала ЗДНВР
                                                                          Дружелюбівськкого  НВК
                                                                    Борщевська Л.В.

    Освіта має орієнтуватись на діяльності, розвиваючі технології, які формують у учнів уміння вчитися, оперувати і управляти інформацією, швидко приймати рішення, пристосовуватись до потреб ринку праці (формувати основні життєві компетенції). Світовий процес переходу до інформаційного суспільства, а також економічні, політичні і соціальні зміни, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність прискорення реформування системи освіти.
   Людство має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методик навчання зумовлена тим, що виникла потреба в розробці методики, яка відповідає адаптації школи до комп’ютерної епохи. Школа має стати найважливішим фактором формування нових сучасних життєвих установок особистості. Це завдання під силу лише тим учителям, які здатні не тільки "завантажувати" пам’ять учнів, а й формувати їх компетентності. В умовах традиційних форм та методів навчання школярі, отримуючи інформацію пасивно, не вміють самостійно її здобувати, а також застосовувати те, що знають.
  Сучасному суспільству потрібна компетентна особистість, здатна брати активну участь у розвитку економіки, науки, культури. Тому сьогодні у шкільній освіті на перший план висувається завдання створення сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їхніх інтересів та потреб, розвитку навчально-пізнавальної активності та творчої самостійності.
   Освіта має орієнтуватися на перспективи розвитку суспільства. А це означає, що в сучасній освіті необхідно застосовувати найновітніші інформаційні технології. Створення добротного інформаційного середовища є ключовим завданням на шляху переходу до інформаційного суспільства. Масове впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) в освітню сферу висуває проблему комп’ютеризації закладів освіти в розряд пріоритетних. Розвиток і впровадження ІКТ спрямовані на їх комплексне інформаційно-ресурсне й методичне забезпечення.
    Кожний шкільний предмет здатний суттєво вплинути на менталітет людини, яка формує себе як особистість, на методи вирішення не тільки шкільних завдань, а й навколишнього середовища. Сучасний випускник школи повинен мати компетенцію використання інформаційних технологій, тобто технологій, що проектуються сучасною індустрією як в освіті, так і в повсякденному житті. Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають нові можливості для творчості, знаходження і закріплення будь-яких професійних навичок, дозволяють реалізовувати принципово нові форми і методи навчання.
    Нині комп’ютеризація навчального процесу розглядається як один з найбільш перспективних напрямів підвищення якості освіти. Цій проблемі приділяється значна увага як на рівні центральних органів управління освітою, так і на рівні навчальних закладів освіти. Проте масштабна комп’ютеризація навчального процесу у ЗНЗ – складна проблема, яка потребує тривалої цілеспрямованої роботи й постійної уваги.
   Використання комп’ютерних програм, електронних засобів навчального призначення значно підвищують якість навчання, але при використанні ІКТ в навчально-виховному процесі в загальноосвітніх навчальних закладах виникли проблеми:
  • недостатнє матеріально-технічне та науково-методичне забезпечення навчальних закладів;
  • недостатньо розроблені методики використання сучасних інформаційних технологій навчання у навчальному процесі під час вивчення усіх навчальних предметів;
  • недостатня підготовка педагогічних кадрів до використання в навчальному процесі засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
  • відсутність у вчителів мотивації щодо використання сучасних інформаційних технологій навчання.
    Впровадження інформаційних технологій у навчально-пізнавальну діяльність учнів – це один із шляхів. Комп’ютери мають перейти із класу інформатики у навчальні класи. Особливої актуальності набуває проблема розробки, створення та впровадження розвивальних освітніх програм, які сприятимуть адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві. В кожному ЗНЗ створюються необхідні соціальні, психологічні, педагогічні умови для опанування учнями школи сучасних інформаційних технологій і розроблення методики використання їх в навчально-виховному процесі.
  Зміни у підходах до навчання створили умови для перебудови особистісних установок взаємодії учителя з учнями. Вчитель зобов’язаний виступати у ролі творчого керівника, спрямувати учнів від статичних знань до динамічних.
  Основними принципами роботи учителя, як консультанта і помічника, стали відкритість, впевненість у можливостях і здібностях учнів, бачення внутрішнього світу і можливостей кожної дитини. Роль учителя стала більш активною. Учителі створюють сприятливі умови для розкриття і розвитку учнів. Стрімкі темпи інформатизації суспільства та розвитку Інтернет - технологій актуалізують проблему формування інформаційної компетентності підростаючого покоління, яка наразі виступає одним із потужних чинників успішності навчальної, професійної, суспільної та інших видів діяльності молодої людини.
  Впровадження інноваційних моделей навчального процесу передбачає вміння вчителів - предметників користуватися засобами новітніх інформаційних технологій. Структурна побудова заняття з використанням ІКТ змінює саму суть навчального процесу, занурюючи його в спілкування, де ролі вчителя й учня врівноважені: обидва працюють для того, щоб навчатися, ділитися своїми знаннями, досягненнями свого життєвого досвіду. Важливим тут є не те, як багато діти знають, а як вони дізналися і що робитимуть зі своїми знаннями.
   До того ж слід звернути увагу на те, що педагог повинен завчасно моделювати ситуації взаємодії за допомогою засобів, схем (моделей) діяльності учнів, відповідно до змісту і мети уроку. В моделях слід фіксувати склад індивідуальних дій учнів, спосіб їх розподілу між учасниками і послідовність дій виконання. Цілеспрямована модель діяльності учнів у даних уроках виступає інструментарієм, за допомогою якого можна поєднувати методологію та зміст, крім того, вона є основним засобом організації комунікації учнів і вчителя.
    У процесі побудови уроку з використанням ІКТ визначальною є діяльність учнів, а головною функцією педагогічної згоди стає створення комунікативних умов, коли учитель своїми висловлюваннями і діями бере участь у створенні "критичних ситуацій", що ведуть до аналізу й розуміння змісту навчального матеріалу, способів пізнання. Вчитель керує взаємодією учнів, які представляють різні позиції й пізнавальні можливості.
   Дидактична ефективність даного уроку досить висока і дає вчителю змогу визначати й вивчати психолого-педагогічні феноменальні можливості окремих учнів, а учням - за умови системності використання даних методів навчання, очевидніше виявляти різні позиції, перешкоди, які виникають у процесі навчальної діяльності. Саме в такій формі уроку, за інтерактивними методами навчання та використання ІКТ, виникає зв'язок між змістом (темою уроку) і способом спільної та індивідуальної діяльності, між учнем і способом вирішення проблеми, ситуації, завдання.
   Необхідною складовою формування єдиного освітнього інформаційного простору, першим кроком до використання інноваційних та дистанційних технологій навчання у професійній діяльності вчителя є наявність Інтернету.
    Сьогодні існує безліч інформаційних матеріалів на електронних носіях: електронні довідники, енциклопедії, атласи, науково-популярні фільми тощо.
   Наявність у більшості бібліотек сучасного інформаційно-комунікаційного обладнання й доступу до Інтернет дає можливість учням набувати навичок пошуку, збирання інформації, її аналізу й використання для набуття освіти, а вчителі мають можливість ефективно вести пошук потрібних їм матеріалів у світовому просторі.
  Традиційна формула освітнього процесу "знання – вміння - навички" вже не спрацьовує повною мірою. Інформаційне суспільство вимагає від людини набуття здатності та вмінь самостійно здобувати і нестандартно використовувати знання, опановувати інформаційні технології їх пошуку, осмислення, поглиблення та застосування, які стають органічною потребою кожної людини. Щоб поглибити знання у сфері інформаційних технологій, навчитися застосовувати їх у процесі викладання різних навчальних предметів, багато вчителів обирає післядипломне навчання в галузі інформаційних технологій.
   Цьому активно сприяє й сучасна система неперервної освіти, складовою якої є дистанційна форма організації навчання, яке здійснюється на основі сучасних педагогічних, інформаційних та телекомунікаційних технологій. Вона почала набувати значного розвитку протягом останнього десятиріччя і є найбільш ефективною при розв'язанні багатьох проблем.     Використання дистанційних форм навчання є дієвою підтримкою навчального процесу. Це дає змогу:
  • надати учням різнорівневу навчальну інформацію;
  • створити умови для рівного доступу до якісної освіти;
  • поширити спектр освітніх послуг, використовуючи TV, радіо, Веб- ресурси;
  • підвищити інформаційну компетентність педагогів та учнів.
  Формування єдиного освітнього інформаційного простору є одним із стратегічних завдань щодо розвитку системи освіти. Фундаментом має бути інформаційна мережа, що охоплює всі ланки системи освіти, заклади, установи й органи управління ними та підготовлені користувачі.
  У процесі підготовки вчителя для використання інформаційних технологій не лише на заняттях з інформатики, але й у всьому освітньому просторі, особлива увага приділяється розвитку рис новаторства, креативності, адже педагог має підготувати учня до відповідальних, свідомих і розумних дій в умовах технічного прогресу, швидкого розвитку техніки, інформаційних технологій, раціональної самоосвіти і технічного та інформаційного навчання.
  Підвищення кваліфікації у сфері інформатики вчителів інших предметів – набагато складніша проблема, ніж підготовка самих учителів інформатики. Проте її можна розв’язати, підвищуючи кваліфікацію вчителів у двох напрямках:
  • підготовка вчителів до викладання інформаційних предметів;
  • підготовка вчителів до використання інформаційних медіа як засобів ефективного викладання інших шкільних предметів.
     Сьогодення чітко визначає риси професіоналізму сучасного вчителя. Серед них: організаційні здібності; педагогічні вміння; володіння комп’ютерною технікою; відкритість; маневреність; гнучкість; співробітництво. Домінантною складовою для кожного вчителя вважається оволодіння комп’ютерною технікою, інформаційними технологіями. Висока компетентність дає змогу ухвалювати творчі рішення, знаходити можливості вміло використовувати теоретичні знання й практичні вміння щодо ІКТ.
 Сучасні інструментальні засоби відкривають широкі перспективи для візуалізації та інтерактивності навчального процесу. Завдяки новому рівню інформаційного забезпечення стає можливим удосконалення методів освітньої діяльності, раціональне використання праці педагогів та адміністрації ЗНЗ.
   Нині дедалі важливішим стає інформаційне представництво навчального закладу в мережі Інтернет, що передбачає створення офіційних сайтів закладів освіти та педагогів. Метою створення офіційного сайту є представлення навчального закладу в глобальній мережі, формування його іміджу. Сайт вчителя – це не тільки інформаційний ресурс. Це - візитна картка, яка розкриває професійну діяльність педагога.
     Отже, перехід від навчання окремих навичок роботи на комп’ютері до інтегрованого способу вироблення комп’ютерної компетентності передбачає зосередження спеціальних зусиль у цьому напрямі. Як показує досвід, впровадження програми навчання комплексних інформаційних умінь успішно відбувається там, де ця робота здійснюється в тісній взаємодії вчителів і фахівців з інформаційної та комп’ютерної техніки. Така програма може і повинна вписуватися в навчальний план.
  Учителі початкових класів або вчителі – предметники, які володіють сучасними комп’ютерними технологіями, і викладачі інформатики мають вибудовувати весь процес навчання так, щоб він забезпечував, поряд із засвоєнням предметного змісту, формування відповідних технологічних та інформаційних умінь і навичок, які застосовуються в різних життєвих ситуаціях: навчальних, виробничих, особистих. Одним із результатів процесу інформатизації навчальних закладів має бути можливість використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для роботи з інформацією як в навчально-виховному процесі, так і для інших потреб.


Література

1. Радул В. В., Соціальна зрілість особистості вчителя: фактори формування/ В. В. Радул. -К. Вища шк., 2008. -240с.
2. Жаболенко М. В. Инновации в области использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе/ М. В. Жаболенко, Н. О. Жданова // Стратегія інноваційного розвитку системи вищої освіти в Україні: матеріали міжнародної науково-практичної конференції/ гол. ред. С. В. Смерічевська. - Донецьк: Кальміус, 2007 р.
3. Кочевой Р. А. Информационные технологиив процес се обучения/ Р. А. Кочевой //доп. Учасників V Всеукр. Наук. -метод. Конф. Впровадження нових інформаційних технологій навчання. - Запоріжжя:ЗДІА, 2005 р.
4. Закон України "Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки" // Урядовий кур’єр. 2007. -№6.
5. Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебн. Пособие для студентов высших учебных заведений/ Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина. - М. Академия, 2007.                                  
                              
 Протокол

Витяг з протоколу № 3 засідання педагогічної ради

Дружелюбівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

від 24 квітня 2015 року

ПРИСУТНІ: всі члени педагогічної ради.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ
4. Використання інформаційно-комунікативних технологій навчання як умова підвищення якості сучасної освіти.
СЛУХАЛИ:
Директора НВК Мниху О.О., яка наголосила, що сучасний світ усе більше залежить від інформаційних технологій, які використовують у всіх сферах громадського життя. Для мільйонів людей комп’ютер перетворився на звичайний атрибут повсякденного життя, незамінного помічника в навчанні, роботі й під час відпочинку. Він позбавив людину рутинної праці, спростив пошук здобуття необхідної і своєчасної інформації, спілкування.
Сьогодні актуальним є питання про комп’ютеризацію шкіл, яка має три основні цілі:
1) забезпечення загальної комп’ютерної грамотності ( у цьому випадку комп’ютер є об’єктом вивчення) 
2) розвиток вищих психічних функцій, формування якостей особистості – освіченості, самостійності, критичності, відповідальності;
3) використання комп’ютера як засобу підвищення ефективності навчання.


ВИСТУПИЛИ:

   Вчителя української мови Гетенко Н.В., яка зазначила, що вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
   Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
   Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
ВИСТУПИЛИ:
Заступника директора з навчально-виховної роботи Борщевську Л.В., яка повідомила, що процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
  • зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів;
  • ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікації, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях;
  • індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, самостійно працювати з навчальним матеріалом, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви.
ВИСТУПИЛИ:
Вчитель фізики Буймистер І.В., яка зауважила, що планування уроків фізики із застосуванням комп'ютера потрібно починати з ретельного вивчення можливостей програмних учбових продуктів. Комп'ютер може бути застосований на будь-якому уроці, тому необхідно спланувати, що і коли застосувати для ефективнішого результату. Для цього я використовую такі форми проведення уроку, як урок-лекція, урок-залік, узагальнюючий урок, урок-дослідження, урок-ділова гра, інтегрований урок, урок-семінар. Застосування комп'ютерних програм, проведення перерахованих уроків дозволяють мені успішно поєднувати уроки на комп'ютерах із звичайними уроками фізики, що забезпечує своєчасне виконання навчального плану.

Рішення

Рішення педагогічної ради:
1. Формувати нове педагогічне мислення, активізувати вчителів до пошуку та реалізації державних вимог щодо розвитку школи;
2. Створити умови для творчого педагогічного ко­лективу однодумців із позитивним педагогічним і креативним мисленням та здатністю до реф­лексивної взаємодії й інноваційного пошуку:
2.1. визначити основною метою діяльності пе­дагогічного колективу НВК на етапах реалізації науково-методичної проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі як необхідну передумову творчого зростання кожного вчителя й розвитку здібностей учнів;
3. Керівникам методичних об’єднань:
3.2.  активізувати роботу членів МО із упровадження інформаційно-комунікаційних технологій.
3.3. на засіданнях МО розглянути питан­ня класифікації, доцільності та ефек­тивності використання методів, при­йомів, форм роботи, характерних для інформаційно-комунікаційних технологій;
3.4. розробити алгоритми кожної з визна­чених учителями технологій;
3.5. оформити зразки застосування мето­дів, що належать до інформаційно-комунікаційних тех­нологій, умістивши їх у теку «На допо­могу вчителю».
4. Учителям-предметникам:
4.1. забезпечити використання комп’ютерної техніки, та Інтернету в навчально-виховному процесі;
4.2. урізноманітнювати інтерактивні методи навчання ;
4.3. створити власні методичні скриньки «Творчість моїх учнів»
4.4. продовжити практику популяризування на сторінках інтернет-журналу досвіду іннова­ційної діяльності, розроблень із упровадження педагогічних інновацій учителів
5. Заступнику директора з навчально-виховної роботи:
5.1. організувати круглий стіл із вивчен­ня інноваційних технологій, нових підхо­дів у навчанні;
5.2. за результатами анкетування учителів провести практикуми із вико­ристанням інтерактивних- технологій.
5.3. провести порівняльну діагностику «Воло­діння інтерактивними технологіями» з ме­тою аналізу змін, що відбулися.

Немає коментарів:

Дописати коментар