Виступ
Сучасне життя вносить свої корективи до методики викладання української мови та літератури. Аби урок був цікавий учням, учителеві доводиться освоювати нові методи викладу матеріалу. До нашого життя міцно увійшло таке поняття, як комп'ютер .Без процесу інформатизації освіти вже неможливо уявити сучасну школу.
Проте, деякі викладачі гуманітарних дисциплін сумніваються в доцільності вживання інформаційних технологій. Такий підхід,звичайно, необґрунтований.Адже використання інформаційних і комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури дозволяє:
- розвинути в учнів творчі здібності, навички дослідницької діяльності, уміння приймати оптимальні рішення;
- розширити можливості обсягу інформації;
- сформувати в школярів уміння працювати з інформацією, розвинути комунікативні здібності;
- підсилити мотивацію навчання;
- активно залучати учнів до навчального процесу;
- дати дитині максимально можливий для неї обсяг навчального матеріалу;
- якісно змінити контроль за діяльністю учнів.
Але досягти цього нелегко, тому що лише системне й доцільне використання інформаційно-комунікаційних засобів навчання в освітньому процесі дозволяє оптимізувати діяльність вчителя на уроці, тобто підвищити якість навчання школярів за рахунок поліпшення якості діяльності вчителя (викладання предмету).
Для цього ( і це найважливіше !) кабінет повинен бути оснащений необхідною технікою: комп’ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, медіа тека, постійний доступ до Internet. Про це загальноосвітній школі, особливо сільській, поки що залишається тільки мріяти. Як вихід, пропонується складати розклад для проведення уроків у комп’ютерному класі. Проте це дає змогу лише для епізодичного застосування ІКТ.
Завдання, що стоять перед учителем - словесником за умови використання ІКТ,різняться від мети й завдань інших учителів-предметників і передбачають роботу з текстом, з художнім словом, з книгою. Учителеві української мови та літератури необхідно сформувати в учнів міцні орфографічні й пунктуаційні уміння та навички, збагатити словниковий запас учнів, навчити їх володіти нормами літературної мови, дати знання лінгвістичних і літературознавчих термінів. Безперечним помічником у вирішенні цих завдань є ІКТ.
Можливо, хтось заперечить, що не можна урок зводити лише до спілкування з комп'ютером. Але про це й не йдеться. Звичайно, живе, емоційне слово вчителя -словесника ніколи не замінити машині, нехай навіть найрозумнішій. Та й увесь урок недоцільно будувати на роботі з комп'ютером. Спілкування з розумною машиною не повинне займати більше 15 хвилин уроку. Комп’ютер докорінно змінює характер педагогічної діяльності. Уведення ІКТ в навчальний процес розширює можливостівикладача, забезпечує його такими засобами, які дозволяють вирішувати лінгводидактичні проблеми:
1) удосконалення організації викладання, підвищення індивідуалізації навчання (максимум роботи з кожним учнем);
2) ІКТ можуть допомогти в ліквідації прогалин у знаннях, що виникли через пропуск уроків;
3) підвищення продуктивності самопідготовки учнів після уроків;
4) прискорюється тиражування і доступ до всього того, що накопичене в педагогічній практиці;
5) можливість зібрати дані за індивідуальною та колективною динамікою процесу навчання.
Інформація буде повною, регулярною й об'єктивною.
Практика показує, що учні охоче йдуть на заняття з використанням ПК, мультимедійних засобів, у школярів виробляється стійкий інтерес до таких уроків, менше розсіюється увага, оскільки існує зворотний зв'язок вчителя з учнями.
Дітей зацікавлюють нові умови, невимушеність обстановки, сааме спілкування з комп'ютером. З пасивного сприймання навчання перетворюється на активний процес, і чим більше розумових зусиль докладає учень, тим продуктивнішою стає його діяльність. Усі розумові операції учнів супроводжуються практичними діями.
Систематичне використання ПК на уроці дає змогу говорити про цілий ряд позитивних моментів:
- підвищення рівня використання наочності на уроці;
- підвищення продуктивності уроку;
- відбувається актуалізація пізнавальних інтересів учнів;
- учитель, який створює або використовує інформаційні технології, мусить звертати величезну увагу на логіку викладу начального матеріалу, що сприяє підвищенню рівня знань учнів;
На уроках з ІКТ кожен учень працює в індивідуальному темпі і за індивідуальною програмою, тут можна легко застосовувати принцип диференціації. Слабкий учень може за бажання повторити матеріал стільки разів, скільки необхідно, і робить він це з більшим бажанням, ніж на звичайних уроках. Сильні учні отримують важчі варіанти завдань або консультують слабких.
ПК - унікальний засіб наочності, адже забезпечує учнів активною взаємодією з динамічними таблицями, опорними схемами і сигналами, алгоритмами, комп'ютер володіє здатністю методично яскраво представити мовну наочність, «матеріалізувати» її за допомогою кольору, графіки, системи підкреслення, динаміки зображення, ефекту мерехтіння, звуку, піктографії, «пожвавлення» ілюстрацій і так далі. Завдяки постійному
зворотному зв'язку інформаційного й контролюючого характеру школярі набувають можливості коректувати свою навчальну діяльність.
Учні також вчаться редагувати тексти, набирають самі тексти своїх творчих, роблять комп'ютерні малюнки. Старшокласники оформляють свої доповіді, реферати за допомогою комп'ютера, виконують малюнки, схеми, допомагають робити тести, дидактичний матеріал.
До найбільш ефективних форм представлення матеріалу з літератури слід віднести мультимедійні презентації. Дана форма дозволяє подати навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. У цьому випадку задіюються різні канали сприйняття, що дозволяє закласти інформацію не лише у фактографічному, але й в асоціативному вигляді в пам'яті учнів. Виклад навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, дозволяє поглибити зміст уроку, його результативність і викликати інтерес до матеріалу, що вивчається.
Практикую комп’ютерні тести під час перевірки засвоєння учнями змісту художнього твору, що дає можливість швидко й об’єктивно оцінити кожну дитину, показати, на що слід звернути увагу чи змусити до повторного читання.
Надзвичайно ефективним є використання такого виду тестів у ході підготовки учнів 11 класу до ЗНО.
Активно використовую у своїй роботі інтернет-ресурси. З їх допомогою можна створити портретні галереї і фонотеку: зробити записи виконання творів самими авторами або майстрами художнього слова, підібрати відеофрагменти.
Робота з програмою Microsoft Publisher дозволяє отримати реальний продукт своєї діяльності у вигляді газети, журналу, буклету і т. ін.
Вона використовується для:
- оформлення результатів групової роботи;
- випуску газети, інформаційного листка.
Використання ІКТ є ефективним під час підготовки та проведення вчителем різних форм уроку: мультимедійної шкільної лекції, уроку - спостереження, уроку - семінару, уроку - практикуму, уроку – віртуальної екскурсії. Організація таких екскурсій можлива на природу, до музею, на батьківщину письменника.
Отже, використання ІКТ на уроках української мови та літератури дозволяє вчителеві:
- наповнити уроки новим змістом;
- розвивати творчий підхід до сприйняття навколишнього світу, допитливість учнів;
- формувати елементи інформаційної культури;
- прищеплювати навички раціональної роботи з комп'ютерними програмами;
- підтримувати самостійність в освоєнні комп'ютерних технологій;
- іти в ногу з часом.
Сучасний педагог повинен уміти працювати з новими засобами навчання хоча б заради того, аби забезпечити одне з найголовніших прав учня - право на якісну освіту. Використання ІКТ вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу. У своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові – це значить "шукати енергію слова в енергії душі". Вчителю суджено бути пошуковцем, винахідником, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати людину до життя в нинішньому столітті. Від здатності вчителя дати гідну відповідь на виклики ХХІ століття залежатимуть долі мільйонів поки що маленьких українців, та й, власне, майбутнє самої України.
- Алборова С.З. Телекоммуникации как средство развития познавательного интереса учащихся: Автореф…дис. канд. пед. наук: 13.00.01 /
- Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.
- Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.
- Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.
Виступ підготувала
вчитель української мови та літератури
Самойленко Л.І.
Протокол. Рішення
Витяг
засідання педагогічної ради
Червонополянського НВК
«загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
від 06 травня 2015 року № 5
Присутні: 13 чоловік
Порядок денний:
1.Інформаційно – комунікаційні технології у навчально – виховному процесі:1.1.Використання ІКТ на уроках хімії;
1.2.Використання ІКТ на уроках біології як умова підвищення якості сучасної освіти;
1.3.Використання ІКТ на уроках української мови та літератури.
СЛУХАЛИ:по першому питанню заступника директора з навчально – виховної роботи Магденко Людмилу Андріївну, яка звернула увагу присутніх на актуальності проблеми використання інформаційно – комунікаційних технологій в урочний та позаурочний час в навчально – виховному процесі.
ВИСТУПИЛА: по першому питанню вчителя хімії Свид Світлана Володимирівна, яка в своєму виступі висвітлила питання використання ІКТ на уроках хімії, звернувши увагу на переваги у використанні комп’ютерних технологій на уроках хімії.
ВИСТУПИЛА: вчитель біології Олексієвець Катерина Сергіївна, яка у своїй доповіді розповіла про найбільш ефективні форми застосування комп’ютерних технологій на уроках біології - мультимедійні презентації.
ВИСТУПИЛА:вчитель української мови та літератури Самойленко Лариса Іванівна з питання особливостей використання ІКТ на уроках української мови та літератури.
Рішення педагогічної ради:
1.Усім вчителям:
1. 1.Ефективно використовувати інформаційно комунікаційні технології на уроках та в позаурочний час.
1.2.Забезпечувати виявлення обдарованих учнів, створення їх індивідуальної освітньої траєкторії.
1.3.Забезпечувати рівний доступ до знань та інформації всіх учасників навчально – виховного процесу.
1.4.Кабінет інформаційних технологій використовувати на максимальну потужність з усіх навчальних дисциплін.
1.5.Врахувати в планах методичних обєднань роботу з розвитку впровадження ІКТ у навчальний процес.
Голова педагогічної ради: О. В.Вергун
Секретар: К. С.Олексієвець
Немає коментарів:
Дописати коментар