пʼятниця, 29 травня 2015 р.

Карбівська ЗШ І-ІІ ступенів


Виступи


  Інформатизація суспільства – це перспективний шлях до економічного, соціального та освітнього розвитку. Інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що надає можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог.
    Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотний зв'язок –помітні переваги цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних галузях людської діяльності, насамперед у тих, які пов'язані з освітою та професійною підготовкою. Нині помітно зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі.Цій темі в Україні присвячені дослідження таких науковців, як В.Ю. Биков, Я.В. Булахова, О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко, О.П. Пінчук, О.В. Шестопал та інші.
   Інформатизація суспільства – це глобальний соціальний процес, особливість якого полягає в тому, що домінуючим видом діяльності в сфері суспільного виробництва є збирання, нагромадження, продукування, оброблення, зберігання, передавання та використання інформації. Ці процеси здійснюються на основі сучасних засобів процесорної та обчислювальної техніки, а також на базі різноманітних засобів інформаційного обміну. Інформатизація суспільства, як наголошується в сучасній літературі, забезпечує:
  • активне використання інтелектуального потенціалу, що постійно розширюється, сконцентрованого в друкованому фонді, науковому, виробничому та іншому видах діяльності його членів;
  • інтеграцію інформаційних технологій з науковим, виробничим, ініціюючим розвитком усіх сфер суспільного виробництва, інтелектуалізацію трудової діяльності;
  • високий рівень інформаційного обслуговування, доступність будь-якого члена суспільства до джерел достовірної інформації, візуалізацію представленої інформації, правдивість використаних даних.
   Виникнення та розвиток інформаційного суспільства (ІС) припускає широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті, що визначається багатьма чинниками.
  По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого технологічного та соціального досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.
    По-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін. Це дає кожній людині можливість одержувати необхідні знання як сьогодні, так і в постіндустріальному суспільстві.
    По-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам ІС і процесу модернізації традиційної системи освіти.
  Важливість і необхідність впровадження ІКТ у навчання обґрунтовується міжнародними експертами і вченими. ІКТ торкаються всіх сфер діяльності людини, але, мабуть, найбільш сильний позитивний вплив вони мають на освіту, оскільки відкривають можливості впровадження абсолютно нових методів викладання і навчання.
   Як свідчать дослідження учених, основними напрямами формування перспективної системи освіти, що мають принципово важливе значення для України, котра нині перебуває на етапі складних економічних перетворень, є такі:
  • підвищення якості освіти шляхом її фундаменталізації, інформування учнів і студентів про сучасні досягнення науки у більшому обсязі та швидшими темпами;
  • забезпечення орієнтації навчання на нові технології ІС і насамперед на ІКТ;
  • забезпечення більшої доступності освіти для різних верств населення;
  • підвищення творчого потенціалу освіти.
  Упровадження комп'ютера в сферу освіти стало початком революційного перетворення традиційних методів і технологій навчання та всієї галузі освіти. Важливу роль на цьому етапі, крім комп’ютерів, відіграють такі ІКТ: телефонні засоби зв'язку, телебачення, космічні комунікації, що переважно застосовуються в процесі управління процесом навчання і системах додаткового навчання.
 Новим етапом глобальної технологізації передових країн стала поява сучасних телекомунікаційних мереж та їх інтеграція з інформаційними технологіями, тобто поява ІКТ. Вони стали основою для створення небаченої інфосфери, оскільки об'єднання комп'ютерних систем і глобальних телекомунікаційних мереж зробило можливим створення і розвиток планетарної інфраструктури, що зв'язує нині все людство.
   Прикладом успішної реалізації ІКТ стала поява Інтернету – глобальної комп'ютерної мережі з її практично необмеженими можливостями збирання та збереження інформації, передавання її індивідуально кожному користувачеві.
  Інтернет швидко знайшов застосування в науці, освіті, зв'язку, засобах масової інформації, включаючи телебачення, в рекламі, торгівлі, а також в інших галузей людської діяльності. Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання порівняно з традиційними технологіями, що пов'язане з необхідністю використання значної кількості технічних (комп'ютери, модеми тощо), програмних (підтримка технологій навчання) засобів, а також з підготовкою додаткової організаційно-методичної допомоги (спеціальні інструкції для тих, хто навчається, та для викладачів), нових підручників і навчальних посібників. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах.    Певні труднощі використання ІКТ в освіті виникають у зв’язку з відсутністю не тільки методичної бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для освіти, що примушує педагога на практиці орієнтуватися лише на власний досвід і вміння емпірично шукати шляхи ефективного застосування інформаційних технологій.
  Освітні технології (ОТ) є одним із головних елементів системи освіти, оскільки вони безпосередньо спрямовані на досягнення головних цілей: навчання і виховання. Під ОТ розуміють як реалізацію навчальних планів і навчальних програм, так і передавання учню, студенту системи знань, а також використання методів і засобів для створення, збирання, передавання, збереження і оброблення інформації в конкретній галузі. Наука накопичила величезний досвід з передавання знань від учителя до учня, створення технологій освіти і навчання, а також з побудови їх моделей.
   ІКТ здійснюють активний вплив на процес навчання і виховання учнів, оскільки змінюють схему передавання знань і методи навчання. Разом з тим, упровадження ІКТ у систему освіти не тільки впливає на освітні технології, а й уводить до процесу освіти нові. Вони пов'язані із застосуванням комп'ютерів і телекомунікацій, спеціального устаткування, програмних та апаратних засобів, систем обробки інформації. Вони пов'язані також зі створенням нових засобів навчання і збереження знань, до яких належать електронні підручники і мультимедіа; електронні бібліотеки й архіви, глобальні та локальні освітні мережі; інформаційно-пошукові та інформаційно-довідкові системи.
  Розглядаючи елементи складної системи інформаційних технологій навчання (ІТН), слід наголосити, що в освіті важливою умовою успішної інтеграції технологій є професійна підготовка викладачів і фахівців, які здійснюють експлуатацію систем і засобів нової інтегрованої технології навчання. Кожний учасник навчання на основі ІТН, включаючи адміністрацію установ освіти, має володіти необхідною інформаційною грамотністю і розумінням у використанні технологій. У деяких країнах для цього необхідно навіть мати відповідний сертифікат. Наприклад, така вимога є у Великобританії. Введення сертифікатів для учасників процесу навчання дає змогу спростити впровадження ІТН і підвищити адекватність оцінок ефективності технологій.
   Як свідчить досвід впровадження ІТН, істотний вплив на ефективність навчання на базі ІКТ має конкретний тип освітньої установи (школа, ПТНЗ або ВНЗ, навчальний центр або віртуальний коледж та ін.), форма і вид освіти (очне або заочне, дистанційне або стаціонарне, базове або додаткове) тощо.
   Удосконалення системи освіти, на основі інформаційних технологій, широке впровадження в навчальний процес ІКТ привело до появи віртуальних університетів, відкритої системи освіти.
  Реалізація відкритої освіти може здійснюватись за рахунок дистанційної освіти (ДО), яку розглядають як різновид освітньої системи, в якій переважно використовуються дистанційні технології навчання та організації освітнього процесу, або як одну з форм здобуття освіти, за якою опанування тим або іншим її рівнем за тією або іншою спеціальністю здійснюється в процесі навчання на відстані.
  Дистанційна освіта – це педагогічна система відкритих освітніх послуг, що надаються широким верствам населення в країні та за кордоном за допомогою спеціалізованого інформаційного освітнього середовища, котре базується на дистанційних технологіях навчання (мультимедійних, мережних, телекомунікаційних, ТВ-технологіях тощо).
   Дистанційна освіта передбачає реалізацію нової форми навчання відкритого та доступного для всіх, незалежно від того місця, де проживає людина.
   Для практичної реалізації дистанційного навчання здебільшого використовують спеціалізовані інформаційні системи, які називають системами управління навчанням (learning management system, LMS) або інколи – програмно-педагогічними системами. Як правило, такі інформаційні системи складаються з наборів модулів, що забезпечують повноцінне дистанційне навчання. Нині є доволі широкий спектр розроблених систем управління навчанням, які поширюють як на комерційній основі, так і вільно. Разом із цим, є доволі багато розробок навчальних закладів «під себе». Однак, усе більше навчальних закладів віддає перевагу значним, уже перевіреним на практиці системам.
   Аналіз процесів, що відбуваються у вітчизняній освіті, свідчить, що послідовно змінюються традиційні погляди на освіту і в Україні, що дає змогу забезпечувати ефективне навчання за умови широкого застосування нових ІКТ. 
   Аналізуючи проблеми використання ІКТ в освіті, необхідно насамперед активізувати процес упровадження ІКТ у систему освіти, забезпечення навчальних закладів комп'ютерною технікою, розвиток телекомунікацій, глобальних і локальних освітніх мереж.
 Інформатизація суспільства пов’язана, насамперед, з розвитком комп’ютерної техніки, різноманітного програмного забезпечення, глобальних мереж (Інтернет) та мультимедійних технологій.
 Мультимедійні засоби навчання займають важливе місце у розвитку інформаційного суспільства. Мультимедійні засоби навчання за Гончаренко С.У. – це комплекс апаратних і програмних засобів, що дозволяють користувачеві спілкуватися з комп’ютером, використовуючи різноманітні, природні для себе середовища: графіку, гіпертексти, звук, анімацію, відео. Мультимедійні системи надають користувачеві персонального комп’ютера такі види інформації: текст; зображення; анімаційні картинки; аудіо коментарі; цифрове відео. Технології, які дозволяють з допомогою комп’ютера інтегрувати, обробляти і водночас відтворювати різноманітні типи сигналів, різні середовища, засоби і способи обміну інформацією, називаються мультимедійними [3, 298].
Існують різноманітні способи застосування засобів мультимедіа в навчальному процесі, серед яких:
  • використання електронних лекторів, тренажерів, підручників, енциклопедій;
  • розробка ситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту;
  • моделювання процесів і явищ;
  • забезпечення дистанційної форми навчання;
  • проведення інтерактивних освітніх телеконференцій;
  • побудова систем контролю й перевірки знань і умінь (використання контролюючих програм-тестів);
  • створення і підтримка сайтів навчальних закладів;
  • створення презентацій навчального матеріалу;
  • здійснення проективної і дослідницької діяльності тощо.
Потрібно підкреслити, що використання засобів мультимедіа в освітньому процесі сприяє:
  • підвищенню мотивації учнів до навчання;
  • реалізації соціальної мети, а саме – інформатизації суспільства;
  • інтенсифікації процесу навчання;
  • розвитку особистості учня;
  • розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом;
  • підвищенню ефективності навчання за рахунок його індивідуалізації.
    Отже, застосування комп'ютерів в освіті привело до появи нового покоління інформаційних освітніх технологій, що дали змогу підвищити якість навчання, створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти педагогам зі студентами. На думку багатьох фахівців, нові інформаційні освітні технології на основі комп'ютерних засобів дають можливість значно підвищити ефективність навчання.
                                                                                                Вчитель інформатики : Саакян В.В. 

   Одним із пріоритетних напрямів реформування освіти на сучасному етапі є розробка й упровадження ІКТ у навчаль­ний процес та в управління освітою. Це викликало зміни у сфері освіти і вимагає від усіх учасників процесу освоїти ІКТ.

ЩО НАЙПЕРШЕ МИ МАЄМО ПАМ'ЯТАТИ ПРО УРОК?

   Сучасний урок — це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Тому кожний конкретний викладач визначає для себе форми роботи, які для нього найприйнятніші, відповідають тій методиці, якій він віддає перевагу.
    Тому тут треба проявити свій талант. А талант - це здатність робити те, чого нас ніхто не вчив.
    Краса - це все, на що дивляться з любов ю. Тож любов учня треба завоювати. Для цього треба використовувати хоч якусь «родзинку», «місток» до серця дитини на кожному уроці. І однією із таких родзинок є ІКТ: мультимедіа й комп’ютери.

ЯКІ Ж ІСНУЮТЬ СПОСОБИ КОМП'ЮТЕРНОГО НАВЧАННЯ?

    Найприродніша форма роботи викладача — урок. Урок, де як технічний засіб навчання використовують комп'ютер, можна назвати уроком з комп'ютерною підтримкою (УКП). Такі уроки мають особливу структуру, але теорія УКП, на жаль, ще не розроблена. УКП мають особливі цілі, форми й методи­ку визначення результативності. Головним завданням є орга­нізація такого уроку. Однак використання комп'ютера в на­вчанні не обмежується уроками з комп'ютерною підтримкою. Уроки — навіть не найважливіша частина цього процесу.
   Реальна перспектива — використання домашнього комп'ютера як навчального засобу, самостійна навчальна діяльність, активне втручання викладача в домашню освіту через персональний комп'ютер за дистанційного навчання.
     Недоліків у комп'ютерного навчання не менше, ніж переваг. Відмовлятися від комп'ютера не можна, але не можна й зловжи­вати комп'ютеризацією. Потрібно виробити критерії корисності використання комп'ютерів на уроці для кожної вікової групи з окремих тем, критерії оцінювання програмових засобів.
    Зрозуміло, що та чи інша комп'ютерна технологія потріб­на, якщо вона дозволяє досягти таких результатів навчання, яких не можна отримати без її використання.
    Які ж особливості уроку з комп’ютерною підтримкою?
   Головною особливістю такого уроку є те, що діалог викладача з учнем відбувається через комп'ютер, який виступає в ролі третього компонента навчання, інди­відуального для кожного учня. Можна виділити три основні задачі, які необхідно розв'язати Для успішного проведення комп'ютеризованого уроку:
  • дидактичну;
  • методичну;
  • організаційну.
   Під дидактичним забезпеченням розуміють навчальні матеріали уроку, конкретну навчальну програму й апаратуру.
   Методична задача — визначення прийомів використання комп'ютерів під час викладання теми, аналізу результатів уроку і постановки наступної навчальної мети.
   Організаційна задача, яку легко вирішити під час традиційного уроку, стає головною. Вона полягає в тому, щоб виробити і закріпити в учнів навички роботи з навчальною програмою, організувати роботу учнів із комп'ютером, уникаючи їх пере­вантаження й нераціонального використання часу.
   Потрібно пам'ятати, що основна перевага, яку комп'ютер дає на уроці, полягає в тому, що учень сам визначає темп роботи з програмою.
     Викладач не може керувати комп'ютерним уроком за допомогою голосу. Вихід із цієї ситуації в тому, що учень отримує програму дій на урок.
   Програма дій може бути поданою в різних формах. Для технологічно слабких учнів, які недостатньо добре вміють працювати з комп'ютером, краще запропонувати віддруко- ваний на папері план.
   Для решти учнів можна підготувати спеціальний файл, який можна переглядати за допомогою текстового редактора.
   На уроках із комп'ютерною підтримкою не слід принижувати значення традиційного робочого зошита. Під час вивчення будь-якого матеріалу за допомогою комп'ютера потрібні визна­чення, правила, властивості й теореми необхідно записувати в зошит, як на традиційному уроці.
Для забезпечення ефективного навчального процесу необхідно: .
  • уникати монртрнності, ураховувати зміну діяльності учнів за її рівнями: упізнавання, відтворення, заотос вання;
  • орієнтуватися на розвиток розумових здібностей дити­ни, тобто рівень спостережливості,, асоціативності, по­рівняння, аналогії, виділення головного, узагальнення, уяви тощо;
  • дати можливість успішно працювати на уроці із застосу­ванням комп'ютерних технологій і сильним, і середнім, і слабким учням.;
  • ураховувати фактор пам'яті дитини (оперативної, ко­роткочасної та довготривалої).
   Обмежено слід конт­ролювати те, що введено тільки на рівні оперативної та короткочасної пам'яті.
ЯКІ Ж МІНУСИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ?
   Звісно, підготовка викладача до такого уроку :— це трудомісткий процес, який потребує навичок володіння комп'ютерною технікою, а також більше часу для підготовки. Як відомо, доступ до технічних засобів у викладача-предметника більш обмежений, ніж у викладача інформатики.
    Виникає запитання: як часто можна використовувати комп'ютер на урокрх з інших предметів, крім інформатики, адже урок із використанням Інформаційних технологій відрізняється від традиційного? Відповісти на таке запитання однозначно дуже складно.
   По-перше, усе залежить від можливостей конкретного викладача, тобто від кількості уроків, які він зможе підготувати і провести з використанням інформаційних технологій. Це визначають специфіка предметної галузі,
зміст конкретного уроку, дидактичні можливості програмних засобів, створені для цього предмета, якості технічних засобів та володіння ними викладача.
   По-друге, це залежить від необхідності проведення такого уроку. Можливо, що проведення уроку з конкретної теми буде ефективнішим у традиційній формі, тому не слід його перевантажувати технічними засобами. Аргументами дня проведення такого уроку можуть бути: дефіцит джерел навчального матеріалу, можливість демонстрування в мультимедій­ній формі унікальних інформаційних матеріалів (кар­тин, рукописів, відеоматеріалів тощо), візуалізація до­сліджуваних явищ, процесів тощо.
  Підготовка мультимедійного уроку потребує ретельнішої під­готовки, ніж традиційний урок.      Сценарій уроку, його режису­ра — важлива складова підготовки до такого заняття.
  Розробка уроку з використанням інформаційних технологій можлива тільки за наявності певного електронного ресурсу, або педагогічного програмного засобу, або власної презента­ції, або матеріалів із мережі Інтернет (викладач повинен мати можливість виходу в Інтернет).
   Як би ретельно не було розроблено мультимедійний урок, ба­гато що залежить від підготовки викладача. Проведення тако­го заняття схоже на роботу ведучого телевізійної передачі. Ви­кладач мусить не тільки впевнено володіти комп'ютером, знати зміст уроку, а й вести його в хорошому темпі, невимушено, по­стійно залучаючи учнів до пізнавального процесу. Необхідно продумати зміну ритму, урізноманітнити форми навчальної ді­яльності, забезпечити позитивний емоційний фон уроку.

Вчитель   4  класу
Яворська  Л.В.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання як умова підвищення якості сучасної освіти


  Активізація навчально-пізнавальної діяльності — процес, спрямований на мобілізацію вчителем (за допомогою спеціальних заходів) інтелектуальних, морально-вольових та фізичних сил учнів, розвиток здібності подолати труднощі, активну самостійну роботу.
   Що ж нового вносить у навчальний процес комп'ютер? Він допомагає під час відбору інформації, що дозволяє правильно та вчасно її подати, пожвавити процес навчання, надати йому динамізму, гнучкості, посилити його прикладну спрямованість.
  Комп'ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп'ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює між предметні зв'язки. Все це покращує якість навчання.
     Використовуючи інформаційні технології на уроках словесності, треба враховувати:
  • потреби конкретного уроку;
  • рівень володіння різними програмами та наявністю сертифікованих програм у системі середньої загальної освіти.
Серед зазначених технологій доцільно використовувати такі їх види:
  • інформаційні технології;
  • електронні підручники;
  • окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-,анімації);
  • розроблені авторські уроки (інтеграція різних об'єктів в один формат-презентації, \web-сторінки).
    Важливою частиною роботи вчителя є створення власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа — це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об'єднувати в одній комп'ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію. Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
    Найефективнішу дію на людину здійснює та інформа­ція, яка впливає на кілька органів чуття. Вона засво­юється тим краще і міцніше, чим більше видів сприй­мання активізовано. Отже, очевидною є та роль, яка відводиться комп'ютерним засобам навчання. Дове­дено, що застосування мультимедійних матеріалів та комп'ютерних мереж скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам'ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30 — 40 відсотків:

  • краще сприймався матеріал учнями;
  • зростала їх зацікавленість (сучасного учня дуже важ­ко чимось здивувати, тим більше зацікавити);
  • відбувалася індивідуалізація навчання;
  • розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення уроків, проектів, презентацій);
  • скорочувалися види роботи, що стомлювали учня;
  • використовувалися різні аудіовізуальні засоби (музи­ка, графіка, анімація) з метою підвищення актив­ності дітей;
  • стало можливим динамічне подання матеріалу;
  • забезпечуються умови для формування самоосвіт­ньої компетентності самооцінки учня.
Дидактичні можливості мультимедійних засобів на­вчання, що використовуються на уроках словесності, можна стисло визначити так:
  • посилення мотивації навчання;
  • активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб'єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визна­чення міри і характеру допомоги та ін.);
  • індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розши­рення меж самостійної діяльності школярів;
  • урізноманітнення форм подання інформації;
  • урізноманітнення типів навчальних завдань;
  • створення навчального середовища, яке забезпечує «занурення» учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
  • постійне застосування ігрових прийомів;
  • забезпечення негайного зворотного зв'язку, можли­вість рефлексії.
    Власний досвід створення та використання презента­цій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити фактори, які впливають на ефек­тивність навчально-виховного процесу:
  • зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
  • полегшення розуміння і сприйняття поданого ма­теріалу;
  • запам'ятовування навчального матеріалу на знач­ний період;
  • збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
  • скорочення часу на розкриття проблеми.
   У своїй практичній діяльності вчителі найчастіше використо­вують презентації, створені за допомогою програми Рower Point, зокрема такі їх види:
  • презентації для лекційного викладу матеріалу;
  • презентації для повторювально-узагальнювальних уроків;
  • презентації для уроків тематичного оцінювання знань.
   Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домаш­нього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна. .
    Мультимедійні уроки зазвичай будуються за такою струк­турою:
1. Мотивація уроку — короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна си­туація за допомогою проблемного запитання.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку — опанування навчального матеріалу уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фото­документами, таблицями, схемами (виклад необ­хідної інформації з теми у вигляді слайдів). Мульти­медійні технології дозволяють подати учням набага­то більше інформації, ніж на уроці без використання комп'ютера. Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.
4. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію по­чуттів (наприклад, що сподобалося на уроці най­більше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями основних понять уроку з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.
   Може постати питання: а чи не є використання муль­тимедійних технологій даниною сучасності, адже такі етапи можна запланувати і для звичайного уроку?
  Однак уже перший досвід використання мультимедій­них технологій свідчить, що їх упровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує про­цес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.
   Систематичне використання комп'юте­ра на уроці, зокрема систем презентацій, сприяє ось чому:
  • підвищенню якісного рівня використання наоч­ності на уроці;
  • зростанню продуктивності уроку;
  • реалізації міжпредметних зв'язків;
  • уможливленню організації проектної діяльності уч­нів зі створення навчальних програм під керуван­ням учителів інформатики та української мови;
  • логічному викладу навчального матеріалу, що знач­но підвищує рівень знань учнів;
  • покращенню взаємин «учень — учитель», особливо з учнями, «далекими» від мови та літератури, які зазвичай захоплюються інформатикою;
  • зміні ставлення школярів до комп'ютера: вони по­чинають сприймати його не тільки, як іграшку, а й як універсальний інструмент для роботи в будь- якій галузі людської діяльності.
   Зрозуміло, що уроки з використанням комп'ютерних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різно­манітними комп'ютерними програмами: графічними, flesh-анімації, web-редактора, програмами для ство­рення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Загалом у власній практиці для унаочнен­ня навчального матеріалу використовую ресурси Інтернету.
      Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фраг­ментів за прочитаними програмовими текстами, на­приклад «Наталка Полтавка» — за п'єсою І.Котляревського, «Захар Беркут» — за однойменними драмою і повістю І. Я. Франка, І.Багряного «Тигролови», О.Назарука «Роксоляна» та інші. Фільми з біографії Т. Шевченка, мультфільми, зняті за літературними творами, наприклад І.П.Котляревського «Енеїда».
    Також використовуються записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад про Олександра Довженка, Лесю Українку, Василя Стуса, Тараса Шев­ченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
    Мультимедійний урок дає можливість комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань залучаючи до активної роботи дедалі більше учнів.
    Звісно, існують і певні проблеми щодо застосування комп'ютерних технологій у навчальному процесі, які є загальними для всіх шкіл України. Це насамперед недостатня матеріально-технічна база, недостатнє про­грамне забезпечення, відсутність лаборанта чи інжене­ра з обслуговування комп'ютерної техніки, консуль- танта-помічника для створення навчальних програм чи хоча б презентацій, бо більшість вчителів володіють комп'ютером лише на рівні користувача.
   Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури — підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато кра­ще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що ви­вчає. Використання комп'ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної май­стерності викладання предмета у комп'ютерному класі вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.

Вчитель  української мови 
та  літератури
Кравченко  Т.П.
Протокол
??????
Рішення
??????

Немає коментарів:

Дописати коментар