Виступ
Вчитель початкових класівГнатівської ЗШ І-ІІІ ст.. Залюбовська Т.М.
Ми
живемо в такому світі, в якому інформаційний потік постійно зростає, а час наче
ущільнюється. Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні
уроки яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів
розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. ІКТ дозволяє підсилити
мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, розмаїтістю й
барвистістю інформації (текст + звук + колір + анімація), шляхом орієнтації
навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на
необхідну підказку), використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною . Використання ІКТ у
навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних
проблем для сучасного суспільства. Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в
досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті
людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2
частина побаченого й почутого матеріалу.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
- зробити навчання цікавим, з одного боку, за рахунок новизни й
незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншої, зробити його
захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання
мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів (Активізація
пізнавальної діяльності учнів);
- ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості
візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більше зрозумілим і
доступним для учнів (Візуалізація навчального матеріалу);
- індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих
завдань, за рахунок занурення й засвоєння навчального матеріалу в
індивідуальному темпі (Індивідуалізація процесу навчання );
- створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на
питання, тому що комп'ютер коректно реагує на помилки; самостійно
аналізувати й виправляти допущені помилки (Комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання,
самоконтроль);
- використовувати бібліотеки навчального електронного приладдя:
підручники, енциклопедії, довідники, словники, методичні посібники, ППЗ до
підручників, відеофрагменти, презентації (динамічний плакат, анімація
викладення нового матеріалу, практичне застосування навчального матеріалу,
диктант і його перевірка, тести, ігри), (Створення і використання
бібліотеки навчального електронного приладдя);
- реалізувати входження учня у реальний світ
дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового
суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних
технологій.
Однак, на сьогодні, наявні проблеми використання ІКТ :
- В сільській
школі може бути встановлено один проектор та екран,
який можна використовувати лише для демонстрації навчального матеріалу під
час уроку та підготовки вчителем матеріалів до уроків. Недостатній рівень
забезпечення шкіл
комп’ютерною технікою.
- Існують ускладнення організаційного і технічного
плану при використанні комп’ютерного та мультимедійного обладнання
кабінету інформатики (розклад уроків, підготовка комп’ютерного обладнання
та програмного забезпечення, техніка безпеки та гігієна праці школярів під
час роботи за комп’ютером тощо). Організаційні і технічні ускладнення при
використанні обладнання кабінету інформатики.
При проведенні уроків з використотанням ППЗ (педагогічні програмні
засоби) та мультимедійних презентацій реалізуються принципи
доступності, наочності. Уроки ефективні своєї естетичною привабливістю.
Урок-презентація теж забезпечує одержання більшого обсягу інформації й завдань
за короткий період. Завжди можна повернутися до попереднього слайду (звичайна
шкільна дошка не може вмістити той обсяг, якому можна поставити на слайд).
Оскільки наочно-образні компоненти мислення грають винятково важливу роль у
житті людини, то використання їх у вивченні матеріалу з використанням ІКТ
підвищують ефективність навчання:
- За допомогою комп’ютера і проектора можна
демонструвати слайди, відеоролики, презентації з готовими завданнями,
аналіз тестових завдань, що дозволяє збільшити обсяг навчального
матеріалу, виробити стійкі навички рішення завдань. Комп'ютер й
мультимедіа-ресурси дозволяють інтегрувати й істотно збагатити можливості
перерахованих технічних засобів навчання й, тим самим, перетворити
звичайний урок на урок-свято.
- ІКТ дозволяють зробити учня не тільки споглядачем
готового навчального матеріалу, але й учасником його створення,
перетворення, оперативного використання. Мультимедіа-технології незмірно
розширюють можливості організації й керування навчальною діяльністю й
дозволяють практично реалізувати величезний потенціал перспективних
методичних розробок, розроблених у рамках традиційного навчання, які,
однак, залишалися незатребуваними або в силу певних об'єктивних причин не
могли дати належного ефекту.
Загалом, інтеграція комп’ютера у виховний
процес школи можлива за певних обставин і умов, головна з яких, звичайно,
наявність самої техніки в розпорядженні вчителя, вміле поводження із нею та
розумне і збалансоване. Використання комп’ютера в навчально-виховному процесі початкової школи стає
більш ефективним при використанні знань, що школярі вже отримали під час
вивчення різних дисциплін. На основі цього можна використовувати комп’ютер і
для опрацювання нового матеріалу. Також комп’ютер може полегшити роботу самого вчителя і зберегти його час. Загалом використання
комп’ютера та засобів мультимедіа в школі необхідне в даний час, адже школа має
слідкувати і вчасно реагувати на процеси у суспільстві, забезпечуючи
повноцінний розвиток особистості учня, як члена цього суспільства.
У такий спосіб ІКТ
стають невід’ємною частиною сучасного навчального процесу, що сприяє підвищенню
якості освіти.
Література
1. Бісіркін П. М. Інформаційні технології та
особистість учня молодших класів се-
редньої загальноосвітньої школи / Петро Михайлович Бісіркін // Інформатизація
освіти України: стан, проблеми,
перспективи : зб. наукових пр. / Херсонський
державний педагогічний університет.
— Херсон: Айлант, 2001. — 344 с.
2. Бондаревська В. Дитина та нові інформаційні
технології: позитивні та нега-
тивні наслідки нової культури
людського життя / Валентина
Бондаревська //
Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2000.
— № 1. — С. 49—52.
Немає коментарів:
Дописати коментар