Виступ
Димкова Л.М., директор Миколаївського НВК
Використання інформаційно – комунікаційних технологійнавчання як умова підвищення якості сучасної освіти
Інформаційно – освітній простір – це програмно – телекомунікаційний простір, який забезпечує активну інтеграцію інформаційних технологій в освітній процес, що створює умови для формування компетентного учня.
Одним із найбільш перспективних варіантів розв’язання цих завдань є формування єдиного інформаційно – освітнього простору школи.
Створення єдиного інформаційного простору нашої школи передбачає декілька етапів.
До першого етапу відносимо:
· комп’ютеризацію НВК;
· навчання педагогів основам комп’ютерної грамотності;
· використання в навчальному процесі комп’ютерних програм освітнього значення;
· створення вчителями презентацій, методичних матеріалів, комп’ютерних тестів;
· використання вчителями і учнями мережі Інтернет.
Другий етап передбачає:
· автоматизацію діяльності структурних підрозділів НВК (створення електронного порт фоліо учнів і вчителів, створення баз «Атестація медпрацівників», «Накази і документи з ОП та ТБ», «Накази по організації навчально – виховного процесу», звіти і т.д.);
· участь у мережевих заходах: онлайн – конференціях, олімпіадах, методичних естафетах, педрадах;
· забезпечення кожного навчального кабінету принаймі одним комп’ютером.
Третій етап:
· уведення системи електронного документообігу;
· розробка методів отримання нової якості освіти на основі ІКТ;
· створення сайту школи та сайту вчителів;
· створення єдиного інформаційного простору.
На даний момент І етап завершено на 95%.
До психологічної та інтелектуальної складової інформаційного простору відноситься «людський фактор». Тому важливо зацікавити та навчити вчителів використовувати інформаційні технології для навчання, оскільки це дозволяє оптимізувати зміст навчання, модернізувати методи та форми організації навчального процесу, забезпечити високий науковий і методичний рівень викладання, індивідуальний підхід у навчанні, підвищити ефективність та якість надання освітніх послуг. Реалізація навчального процесу в НВК в напрямку створення інформаційного простору вможливлює комплексне застосування ІКТ, що забезпечує справжню інтерактивність навчання.
Одним із ефективних методів навчання є мультимедійна презентація. Цей могутній педагогічний засіб дає змогу за короткий термін донести інформацію до учнів , наочно показати об’єкти.
Зміна яскравих кадрів (створених самостійно або взятих із матеріалів Інтернет), що зображають картини природи, яскраві малюнки, фотографії, історичні події,картинні галереї, дає простір дитячій фантазії, мрії, викликає бажання поділится побаченим, висловити свою думку. Додавши до цього ефект незвичності, анімації, звук – отримаємо один із кроків до мотивації навчання.
Інформатизація освітнього закладу - довгий і неперервний процес зміни змісту, заходів, методів і форм освітньої підготовки школярів, яким жити і працювати в умовах необмеженого доступу до інформації. І цей процес нам, педагогічному колективу Миколаївського НВК, потрібно пройти.
Ковальчук В.М.,
вчитель початкових класів
Сьогодні до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. І тому запровадження і використання інформаційно – комунікативних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а вимога сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа.
З моменту появи комп’ютерів у школі стало можливим використовувати їх під час проведення уроків, які відразу стають для дітей цікавішими і кориснішими.
У кожній дитині горить вогник цікавості й допитливості, вона радіє новим знанням і навичкам. Щоб підтримати це прагнення, урок має бути ефективним, емоційним, а головне – продуктивним. Тільки тоді отримані на ньому знання стануть міцною основою подальшої освіти. Допомогти вчителеві у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання і сучасних інформаційних технологій.
Інформаційні технології – невід’ємна частина сучасного життя, і вчителю початкових класів вони теж стануть у пригоді. За допомогою комп’ютерної техніки можна інтенсифікувати процес навчання, зробити його більш наочним і динамічним. Доручення до роботи з комп’ютером сприятиме формуванню в учнів уміння працювати з інформацією, дослідницьких умінь, розвитку комунікаційних здібностей, активізації пізнавальної діяльності.
Сучасні інформаційно – комунікаційні технології навчання – сукупність сучасної комп’ютерної техніки, засобів телекомунікаційного зв’язку, інструментальних програмних засобів, що забезпечують інтерактивний програмно – методичний супровід сучасних технологій навчання.
Комп’ютерні технології навчання – сукупність методів, прийомів, способів, засобів створення педагогічних умов на основі комп’ютерної техніки.
Використання комп’ютера можливе на всіх етапах процесу навчання.
У педагогічній практиці є ряд відпрацьованих моделей використання інформаційних технологій:
● демонстрація комп’ютерної програми;
● тестування;
● використання комп’ютерного тренажера;
● мультимедійні презентації.
Надзвичайно ефективними є уроки математики, забезпечені мультимедійною підтримкою.
За допомогою мультимедійних презентацій на уроці можна реалізовувати різні форми навчально – пізнавальної діяльності – фронтальну, групову, індивідуальну.
Найпоширенішою є фронтальна робота, коли вчитель ілюструє матеріал слайдами на екрані за допомогою мультимедійного проектора.
Вважаю, що саме вдале поєднання інформаційно – комунікаційних технологій з давно відомими традиційними:
● забезпечує легкість сприймання інформації;
● надає можливість здійснювати швидкий оперативний індивідуальний підхід;
● вчить освоювати, перетворювати і використовувати великі масиви інформації;
● викликає емоційно – пізнавальний інтерес.
Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, творчого мислення учнів, підвищує інтерес до навчання.
Інформаційні технології дають змогу не лише модернізувати урок, підвищити його ефективність, мотивувати учнів, а й диференціювати процес з урахуванням індивідуальних особливостей кожного учня. Учитель отримує можливість гнучко управляти навчанням і урізноманітнювати способи подачі інформації. Урок з елементами інформатизації викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють із комп’ютером.
Використання інформаційних технологій робить процес навчання більш цікавим і інтенсивним. Однак варто пам’ятати, що комп’ютер не замінює учителя, а тільки доповнює його.
Мультимедійна підтримка уроку в початковій школі дає змогу вивести його на якісно новий рівень, підвищити статус учителя як сучасного фахівця
Вчитель географії, біології Малафій С.В.
Сьогодні чимало учнів байдуже ставляться до навчання, пояснюючи це тим, що уроки є досить нудними, навчальний матеріал не завжди зрозумілим, а іноді й не досить потрібним. Таке ставлення цілком правомірно, адже з класу в клас матеріал, що вивчається на уроках біології, стає все складнішим і складнішим, і, відповідно, інтерес школярів усе більше згасає, якщо нічим не підтримується. Тому вчителі намагаються використовувати у своїй діяльності різноманітні засоби активізації пізнавальної діяльності.
Педагогічна теорія й практика показують, що пізнавальна діяльність учнів не може бути достатньо ефективною, якщо вона не забезпечується, не організовується, не управляється й не контролюється викладачем.
Розвиток пізнавальних творчих здібностей учнів – мета діяльності вчителя, а застосування різних прийомів активізації є засобом досягнення мети. Розуміння цього важливе для роботи вчителя. Піклуючись про розвиток учнів, необхідно частіше використовувати активні методи навчання.
Система роботи вчителя з активізації навчальної діяльності школярів має будуватися з урахуванням планомірного, поступового й цілеспрямованого досягнення бажаної мети.
Серед пізнавальних, психічних процесів провідним є мислення. Дійсно, мислення супроводжує всі інші пізнавальні процеси й часто визначає їхній характер та якість. Очевидний, наприклад, зв'язок між мисленням і пам’яттю.
Пам'ять тим повніше й краще втримує істотні властивості предметів і зв’язок між ними, чим глибше вони осмислені в процесі вивчення. Але мислення впливає й на решту пізнавальних процесів.
Активізувати пізнавальну діяльність учнів – значить, насамперед, активізувати їхнє мислення.
Активізація пізнавальної діяльності учнів має починатися з використанням різних засобів, що забезпечують глибоке й повне засвоєння учнями матеріалу, що викладаються вчителем.
Як же забезпечити глибоке розуміння матеріалу учнями, уникаючи механічного запам’ятовування досліджуваного?
Варто виділяти чотири аспекти цього питання:
1. Організація сприйняття нового матеріалу учнями.
2. Використання доказових прийомів пояснення.
3. Облік методологічних вимог і психологічних закономірностей.
4. Навчання роботи з джерелами інформації.
Одним з можливих засобів розв’язання цієї проблеми на сучасному етапі є інтеграція інформаційних технологій під час викладання навчальних предметів, оскільки це збагачує навчальний процес цікавим змістом, новими формами і прийомами роботи.
У наш час відбувається зміна ролі комп’ютера в навчанні: із засобу, що використовувалися лише на уроках інформатики для вивчення мови програмування, комп’ютер перетворюється на активного помічника вчителя-предметника. Уроки в комп’ютерному класі можуть бути яскравими, цікавими, такими, що запам’ятовуються. Недарма, на думку експертів, нові комп’ютерні технології навчання дозволяють підвищити ефективність практичних і лабораторних занять із природничо-наукових дисциплін не менше ніж на 30%, а суб’єктивність контролю знань учнів – на 20-25%.
Усе більше з’являється комп’ютерних програм, призначених для вивчення біології, хімії, географії.
Викладання біології з використанням нових інформаційних технологій передбачає:
1. Використання навчальних програм з біології.
2. Використання програм, контролюють здобуті знання.
3. Використання можливості інтернету в процесі обробки питань, що стосуються сучасного розвитку біологічної науки.
4. Демонстрування на уроці відео фрагментів.
5. Використання проекторів під час підготовки учнями доповідей, семінарів.
Особливо актуальним питання використання інформаційних технологій стає під час підготовки та проведення лабораторних і практичних робіт на уроках біології. Сьогодні матеріальне забезпечення кабінетів біології не дозволяє проводити такі роботи в повному обсязі з повним використанням поставленої мети. У такому разі можуть бути використані віртуальні лабораторні роботи, призначені для візуалізації об’єктів вивчення та виконання певних дій над ними.
У своїй педагогічній діяльності під час вивчення нової теми я досить часто використовую урок з мультимедійною підтримкою. Подача матеріалу таким чином є набагато ефективнішою, а найголовніше – сприяє пізнавальному інтересу учнів. На такому уроці вчитель залишається одним з головних джерел інформації, а мультимедійні технології використовуються для підсилення наочності, одночасного підключення декількох каналів отримання інформації та більш зрозумілого пояснення навчального матеріалу. Так, наприклад, технологія опорних конспектів В.Ф.Шаталова набуває нових якостей, коли на екрані в заданому режимі з’являються елементи-фрагменти «опори». У будь-який момент учитель з допомогою гіперпосилання може перейти до деталізації інформації, «оживити» об’єкт вивчення з допомогою анімації.
Окрім демонстрації власних презентацій часто ставлю перед учнями завдання створення мультимедійних презентацій, що дозволяє не тільки передавати учням суму знань, а й навчити здобувати ці знання самостійно з допомогою можливостей глобальної мережі Internet.
Дослідивши педагогічну літературу й перевіривши на практиці, можна дійти висновку, що використання інформаційних технологій сприяє підвищенню пізнавальної активності учнів, дозволяє здійснювати особистісний підхід до учнів та поетапне засвоєння знань, умінь і навичок. ІТ – це не тільки потужний інструмент, а й повною мірою третій партнер у педагогічній взаємодії. Отже, переваги застосування інформаційних технологій виявляються саме в розв’язанні психолого-педагогічних проблем, пов’язаних з розвитком особистості учня та підвищенням ефективності процесу навчання.
Протокол
Рішення
??????
Немає коментарів:
Дописати коментар